måndag 27 april 2009

Tjenixen!


Här är min nya poolare...


En sån liten goding att den franska lille vovven har kunnat bli en Dylta hund.


Men, neej det räcker kanske med katter & ungar här i huset.

Maken & jag har varit till Vence - igen...

Vi har fått uthyrt så vi fixade till det.

Längsta gången hittills, 1 vecka. Jisses vad skoj det var!!


Och jisses vilken skillnad det var på vädret.

Så jätte fina råvaror dom har här.

Jag köpte jätte fina tallrikar ute på en vårmarknad.

Men faktum är att dom inte alls blev bra på bild.
Färgen blev för stark.

Antikmarknad i Nice.

Sifoner högt & lågt...


Ute på gatorna växer olivträden.

Lite annan storlek än hemma hos mig kan jag ju berätta, hihi!


Har jag egentligen gjort NÅGOT inlägg utan godis eller prat om det??

Hur läckert kan det bli?

Men - jajamän - jag köpte INGET!


Den här mysiga butiken är i "mitt" hus.



Vi fick låna borr av Danette
Attans vad vi borrade.

Och vad mer: Attans vad vi STÄDADE!!


Flyttstädning a´la Sverige är visst inte deras melodi.

Sist vi flyttade skurade vi med tandborstar och jag tror det var kliniskt rent.

Här hade dom defintivt inte använt tandborstar, ej heller stora rotborstar...

Undrar just vad som använts??


Men nu är toan så fräsch och fin det går med förutsättningarna som finns.

Ni tror det inte - men till och med hennes änglar i taket passar in i allt det vita nu!

Så nu får det här duga tills vi rustar.


Dille på fina fasader har jag...
Bada 20 april - det är inte jag van hemma hos mig kan jag tala om...

Den här staden är bland det vackraste jag sett i hela mitt liv.
St Paul de Vence, wow, den tar andan ur en helt!
Kära vänner,
bloggen handlar ju om vad som händer här på Smultrongården.
Det händer väldigt mycket just nu.
Med utbyggnaden är det hur mycket jobb som helst.
Vi ska försöka få till vår gardinaffär.
Vår familj är rätt stor & det kräver rätt mycket.
Vi alla är extremt aktiva så bara att få ihop allt känns ibland som ett heltidsjobb...
Plus ni vet, jag har ju blivit fransyska!
Ja, alltså en svensktalande fransyska.
Ska nu se till att lära mig franska i en hast!
Så just nu är det fokus som gäller.
Först och främst med utbyggnaden. Det måste ju bli riktigt bra.
Jag har ett vansinnigt stort behov av att skriva och det kommer jag att få göra riktigt mycket. Fotograf Magdalena och jag ska göra något helt tokroligt;
En KOKBOK
Den är verkligen helt i sin linda ännu, men förhoppningsvis är den färdig om ett par år.
Jag lovar att återkomma med info under arbetets gång.
Jag har ju varit URUSEL på att visa saker från Smultrongården.
Men nu hoppas vi det blir ändring.
Jag hoppas att min dotter Hanna skall fota och visa er på allt nytt läckert som kommer in.
Vi har ju fått in massor av fina vårgrejer och mycket kläder.
Till otroligt bra priser.
Redan den här veckan ska vi nog få till så vi kan visa något.
Men, i och med detta kommer jag att dra mig tillbaka lite.
Känner att det är ett måste nu när utbyggnaden är på G.
Smultrongården är ju som ett extra barn för mig. Låter säkert dumt. Men det är så.
Att ha fått göra det så otroligt från grunden - så rivningshotat och fult som det var - då får man speciella känslor. Ny kommer ett litet Smultronsyskon. Och barn tar tid.
Jag måste sköta mina barn & vara mamma på heltid ett tag nu.
Men jag kommer igen med nåt inlägg då och då!
Ha det jätte, jätte bra alla!
MassorMassor av Kramar från mig!!!

12 kommentarer:

Maliva`s verden sa...

Hei....jeg blir helt syk av lengsel til Frankrike når jeg leser og ser på bildene i ditt innlegg...Stemmer det at dere leier ut leilighet i Vence?Nå ble jeg nysjerrig...Klem fra Maliva

Lise-Lotte sa...

Hej Eva

Vilka fina bilder, vi blir sugna att åka dit.
Har saknat ditt skrivande och bilder men förstår att du har fullt upp. Var rädd om dig, glöm inte lite "egen" tid mellan allt som händer.
kramis

helen sa...

Hallå där!
Så fina bilder! Man blir galen av längtan...
Vad kul med en kokbok. Du brukar visa smaskiga kakor, kommer några av dem att komma med i boken?
Stressa inte ihjäl dig nu, med allt det roliga som händer i ditt liv!!

Ha det gott!

Kram
Helen

hemtrevnad marie sa...

Ha det bra själv Eva, och ta väl han om alla dina smultronbarn, hihi!
kram

mig & alice sa...

AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH, vilka bilder du visar hela tiden!!
Det är nästan så att man inte tror att det kan se ut sådär.
Du vet...man har ju den där inre synen för hur det ser ut i vence och du besannar alla mina drömmar och mer därtill.

Vad spännande det låter med utbyggnaden...tyvärr kan jag nog inte komma på tisdag...blir ju borta på bloggträff hela helgen, möte på måndag kväll och jaaa, du vet ju hur det är..det behöver jag inte förklara för dig :-).

Men vi ska defenitivt komma ner i sommar.
Förresten...en sak har jag tänkt fråga dig om...den där ljuvliga trädgårdsgruppen (som jag helt och hållet har glömt namnet på) har ju afasi numer och glömmer det mest självklara saker...den som var så billig du vet för att det var något med färgen??? Fattar du något jag svamlar om?? Hahahaha

Har du kvar den???

Vill önska dig och familjen en härlig valborgsmässoafton!!
Ska försöka ringa dig i nästa vecka.

Vad roligt att du och Magda ska göra en kokbok...den kommer säkerligen att bli en av de bästa...med en sån fotograf och en sån kokerska ;-).

P & K
Melinda

Sallys hus sa...

Oj oj..Eav vad du grejjar...
Jag blir alldeles matt bara av att läsa....hihi...jag som tycker jag har mycket att göra...

Det ska bli jätte spännande att få se det där utbygget sen...fast live så klart....;)

ha en härlig helg!
Kram Katarina

rotan sa...

Hyr du ut bostaden i Frankrike?

Vit som snö sa...

Åhh vad man drömmer sej bort av dina ljuvliga bilder! Vill bara packa och åka- nu!
Det låter som att du lever fort men kul just nu. Sköt om dej!
Kram Cilla

Ovala drömmar sa...

Åh du väcker en längtan till Frankrike inom mig, som jag inte riktigt visste fanns...

Helt underbara foton!

Kram Veronica

Viveka på Humlebacken sa...

Hej
Nu är det dags för avslutning i vårteckensutmaningen. På måndag kör vi Grand Final och jag kommer att lägga ut allas adresser i ett inlägg och uppmana folk att gå runt och titta på finalen. Det vore jättekul om du ville göra ett avslutningsinlägg och visa hur långt våren har kommit hos dig!
Kram
Viveka på Humlebacken

Efwa - Medea sa...

Kul att höra från dig igen. Just nu är jag hemma i Sverige men jag åker hem till Provence på söndag morgon igen.
LCHF står för Low Carb High Fat och är GI-hardcore kan man säga. Jag har några bra länkar i högerspalten på min stickblogg. Kolla långt ner till höger. Det är bla:
-Grunden för LCHF hos Annika Dahlqvist
-Kostprogram för LCHF
-Vegetarisk LCHF
-Airams matblogg

Kolla in Annika Dahlqvists blogg på passagen. Där finns massor med info.

Lise-Lotte sa...

Hej eva
Jag och min dotter var ute hos dig idag. Hämtade lyktorna som jag hade beställt. Dom var jätte fina. Sen blev det lite mer. Köpte en present till en vän, jag fick det uppdraget av dom andra. Dom vet att jag brukar hitta så fina saker hos dig.
Hoppas ni får en bra helg med pool arrangemang mm.
Det ska bli kanon väder
kram