måndag 30 mars 2015


Happy Monday Friends:)


Som ni vet är ju jag BIG FAN av måndagar. 
Ny härlig vecka att ta tag i. Och just idag händer lite nytt, skoj. 
Vi åker iväg till Millas Keramik och kikar. Så får vi se vad vi hittar på till nybutiken i Wadköping. 

Dagen idag måste för övrigt bli rätt innehållsrik också för att hinna med allt. 
På torsdag kommer ju Victoria från Odd Molly hit. Då serveras kak och soppbuffé i kaféet hela dagen. En del att baka till det alltså. Och fixa till soppa också. Två olika smaker blir det. 

Passar på att shoppa lite till påskmaten samtidigt som soppinhandlingen skall ske. 
Hastigt och lustigt sen söndagkväll fick jag reda på att yngste herr Eriksson återigen ger sig iväg till Sälen med kamrater, redan på onsdag så lite käk till dom tänkte jag också försöka hinna få till. 

Blev inspirerad av kocksonen som gjorde en ansenlig mängd lasagne igår. Tror vi får fixa till lite sånt,  passar bra till hungriga skidåkande tonårspojkar. Men då skall jag allt se till att sonen själv, den yngste alltså, blir med och lagar. Tycker det är viktigt att både grabbarna och tjejerna kan laga mat innan dom flyger ur boet. Jag är nog en av dom största motståndarna till all färdigmat och alla halvfabrikat som bara bombarderar alla butiker nu. Man gör ju mätningar och det är helt skrämmande hur mycket färdigmat det säljs just i Stockholmsområdet. Man vet inte om man skall skratta eller gråta när det uppdagas att små barn blir alldeles häpna när det går upp för dom att det är riktiga äpplen som finns i äppelmos. Jamen alltså, för oss födda tidigt 60-tal är det liksom inga problem att förstå det sambandet, haha! Och jag måste säga att det är en fantastiskt härlig trend som börjar nu med raw food, vegetariskt och att laga mat från grunden. 

Men det är lång tid att vandra. Och matlagning tar tid, vilket många inte har så mycket av och speciellt inte prioriterar att lägga på sin mat. 

Trots veggie som jag själv är blir det rullning av vanliga köttbullar och lite annat till påskbordet. 

Jag älskar att se dom små runda bullarna fräsa i en massa gyllenbrunt smör. Bara jag slipper äta dom själv alltså;))) Sen blir det nån smarrig veg.rätt också förstås. Förra året var det så fint väder att vi drack bubblor innan maten ute i trädgården. Vi har ju öppet till 15 men det var så fint även efter det så det funkade. Bara att hålla alla tummar att vi får en repris av det i år. Och det ser ju lovande ut på vädersajterna, jippi!!!

Nu skall jag ut och ta reda på delar av det marockanska. Kära nån, det är så mycket att man vet knappt var man skall börja.... Älskar dom små söta burkarna på bilden ovan. Och det mönstret också som är helt nytt för oss. Flera nya mönster och färger plockar vi upp. Verkligen som julafton även för oss. Känns fantastiskt att ha fått det på plats nu. Då är det bara resten kvar; uppackning och avprickning. Ett gigantiskt jobb om man säger så. Tur det är så kul, tjohooo!!

Allt gott hörrni. Och ni som känner för lite extra skojsigt på torsdag kommer på en liten tur till oss då. Ni är så varmt välkomna. 
Kramelikram från Eva



1 kommentar:

Unknown sa...

och det är ju fiskpinnar som simmar omkring i haven. Min Anton har hittat Victoria R.s vän Åse (bloggen 56kilo) o henne senaste bok (jag köpte till mig) och nu är det goda maträtter som lagas här. Han är riktigt duktig. riktigt roligt är det.

Kram AnnaSC