måndag 7 april 2014


Vitlöken frodas

Här är den fantastiska löken som det kanske inte blir några lökar på eftersom vi satt den nu på våren. Vad vi absolut får det är härligt underbart god vitlökssmakande gröna stänglar som växer upp. 
Helt suverän att ha i sallad. Släng i lite vitlökar i backen vettja! Det är verkligen inte försent. 
Scillan har jag så svårt att slita upp…..


Förra veckan var jag tvungen att googla om ruccola var perenn….??
För några veckor sedan undrade jag vad det var för nåt - för inte kunde det väl vara förra årets sallad!?? 
Jo minsann, mycket riktigt var det allt ruccola. Fler verkade ha blivit lika förvånad som jag, det var riktigt roligt att läsa. Har jag tur kan den komma upp flera år till. Jätte roligt. I fjol var den så himla späd och liten och tydligen kommer den att bli kraftigare och bättre nu andra året.
Thank u!


Efter springturen idag gick jag på en liten tur i trädgården. 
Förutom att kolla in det som börjat gro tog jag mig en liten tittning ner i vinkällaren. Eller den gamla matkällaren ska jag kanske säga. Hur som helst skall det bli en vinkällare. 

Först är det ett rum som skall grävas ur. Två öppningar där också. Vet inte om dom skall sättas igen eller om det skall vara fönster. Får nog någon som kan sånt berätta.
Sen är det ett rum innanför det. 
Jag tror allt att det kan bli hur läckert som helst:) 


Så här ser det ut utifrån. Man ser knappt att det är ett hål däruppe till vänster. 
Man är hur som helst inte särskilt sugen på att stiga ner dit, hehe…..
Finns det energi kanske det bli en upprustning i sommar. 
Vad vet jag. Kul skulle det vara.
Stoooora goda ostar med fantastiska viner. 
Mums fillibabba.


Sen när jag gick upp till huset badar gräsmattan i skilla. Det är nåt helt magiskt. 
Ljuvligt fin färg och ännu ljuvligare doft.

Ikväll hade jag en fin inbjudan till den fantastiska Handelsbanken. 
Dom har ett gäng där ifrån Bukowskis. Faktiskt riktigt roligt, med läckra antikviteter, snittar och säkerligen lite vin. Månntro om jag är världens i särklass sämsta minglare.
Kanske.

Saknar Blod är tjockare än vatten ikväll. Får nog bli lite jobb istället. 
Kan vara lika skoj det.
Sköööön måndagskväll på er.
Förresten, så kul att så många besökare hittar hit på helgerna nu. 
Man nästan glömmer det när det är vinter. Nog för att vi alltid har trevliga utflyktssugna människor men det liksom exploderar med värmen och solen. Det tycker vi är riktigt skoj!!

Vi försöker förbättra allt vi kan också.
Ni minns väl på den tiden vi inte hade toalett. Eller vatten. Kan man nästan glömma - känns som det aldrig existerat. I år kommer vårt kafé att få lite ny meny. Det kan också vara på tiden. 

Vi börjar med lättluncher redan i innan mitten av maj. 
Ja, allt är väl till för att utvecklas och förbättras, visst är det väl så;)

Kram kram från mig. 

1 kommentar:

Anna sa...

Halloj!
Vad kul med en vinkällare så där lite lagom gömd under marken, kan se framför hur mysigt det skulle kunna bli att sitta där ner med som du sa goda ostar , viner och en massa levande ljus.. heja heja för att ni får tid och inspiration till att fixa iordning där !
Kram Anna