onsdag 19 oktober 2016



Bidde ingen grön smoothie igår.
Får bli idag. Dagen igår gick i ett. 
Var tillbaka med marknadsstånden vi lånat till höstdagarna i Wadköping.
Handlade och uträttade ärenden. Hem och laga mat, dammsuga, hämta ved etc...
Sen på kvällen kom Stina, Adam och Paulina hem och åt. 
Vi försöker som sagt få till en matdag ihop i veckan även m det inte alltid är helt enkelt. 

Jag bara ÄLSKAR att få saker med lock på, så det blir en överraskning.
Vi har lite olika varianter. Sjävklart inhandlade på en viss Smultrongård;)
Tallriken underst är Potteryjo, finns att beställa hos oss, samt den randiga Oscar & Clothilde. 
Vi hade bröd som var stenhårt och som ingen kommer att äta. 
Istället för att slänga rostade jag bröden i ugnen.
La sen på champinjoner som jag skurit ganska tunt och stekt rätt hårt, saltat, pepprat och sedan haft på crème fraîche och lite soja. Inget mjöl alltså. Försöker undvika det när det går. 
I den lilla formen var soppan som ni har recept på HÄR.
Den blev det huggsexa om. Dom fick varsina små burkar med hem och jag sparade så jag får lite till lunch idag. Men den är ju som sagt vääärldens enklaste soppa. Måste vara en av dom allra billigaste också. Men såååå god!!!!!! Det vita jag stoppat i är parmesanost jag handlade i saluhallen i Italien förra veckan. Mums så god den var. 




Efter soppan fick dom något vi inte ätit på år och dar.
Morotspannkaka.
Fabian gjorde den. Även om ungdomarna inte alltid varit så glada för att hjälpa till med matlagningen ser jag till att dom gör det ibland så dom inte är helt tappade när dom skall bo själva. 
Det känns otroligt viktigt att dom kan det. Jag avskyr så mycket all färdigmat i butikerna. 
Blä för den! Till pannkakan som innehåller 600-700 g morötter serverades hallon från mormor & morfar och eko blåbärssylt. Yammi, grymt gott!
Idag lovar jag att nyttiga drinkreceptet kommer;)
Ha en lovely onsdag.
Första onsdagen när jag är hemma och det är stängt. 
Sjukt konstigt! Jag skall faktiskt planera en marockodag någon vecka efter juldagarna. 
Då bjuds det grytan vi gjort innan. Kul!
Kram 


Inga kommentarer: