torsdag 18 maj 2017

Mandelflarn


Cheesecake med mandelflarn & rabarber & jordgubbskompott



Det blev ingen öppning av datorn för mig igår. Borde jag ha fattat från början.... Var i butiken och trädgården. Det börjar ta sig därute nu. Tack och lov! Dock är det mängder att göra i trädgården. Intet nytt under solen, så att säga. Jag fyllde en till pallkrage igår. Helt knökad med sallad och spenat. Nu har vi fyra stycken till att fylla. Drömmen vore väl att ha en full med smultron. Men jag vet inte hur det går, det känns som att vildsmultronen som vi har tusentals av i gräsmattan och överallt, ger så dåligt, eller faktiskt inga, smultron. Kanske skulle man ge dom en chans att få bo i en pallkrage och se hur det bli. Ett litet hörn i alla fall så vet man till nästa år. 


Här kommer receptet på kakorna, mandelflarnen som vi hade till Stinas kalas. 

Jag älskar mandelflarn. Tycker att havreflarn är nåt helt annat. Vet inte om det bara är jag, men jag tycker att tänderna blir så sträva av havreflarnen. Sträva och otäcka så jag gillar inte dom, haha, knäppt va! Däremot mandelflarn är en storfavvo. Urenkla ingredienser och kort och snabbt att grädda, men vill man fixa till ett mönster av dom är det rackarns så svårt. Jag skyndade mig det värsta jag kunde att försöka skapa hjärtan direkt dom kom ur ugnen. Det gick hyfsat med dom första, sen fick jag ta saxen och klippa. Men då måste dom också vara mjuka så det får gå undan i rapido. Dock lite roligt att ha hjärtan när man vet att den man fixar till, uppskattar det:) 


Jag gjorde som sagt cheescake som är i botten. Finns ju ett superrecept i vår andra bok. Jag lovar att ni får det också;)

Sedan la vi hjärtana över och därefter en kompott som vi kokade medans vi åt.

Mycket god efterrätt att kanske prova i helgen?   


Grädda 170 grader 7-10 min


50 g sötmandel

50 g strösocker

0.5 msk mjöl

50 g smör

1 msk gräddmjölk  

en liten minignutta sirap, kanske 2 kryddmått 



Skålla och mal eller mixa mandeln. 
Blanda alla ingredienser förutom mandel i kastrull och koka upp.
Ha i mandeln och ge ett nytt uppkok.

Klicka ut på plåt, jag använde 2 tsk till varje kaka. Normalstorlek är 1 tsk/kaka. 
Jag ville att mina hjärtan skulle bli lite större. 

Kompotten tog jag en stjälk rabarber och cirka 1 dl jordgubbar. Kokade ihop m 1 msk vatten, kardemumma, 1 dl socker och en halv vaniljstång. Du kan använda vanligt vaniljsocker och ingefära eller kanel om du gillar det också. Det är frågan om en knivsudd av kardemumma och ingefära som är starkt. Du får smaka av.

Låt allt koka ihop. Var lite sparsam med sockret och smaka av med det. Jag tycker att kompotten skall vara lite syrlig och fräsch istället för söt. Det går ju att ha ner allt i en kompott, alltså vilka bär som man just då har eller känner för att äta ihop med glass eller pannacotta eller vad man nu gör. 

Lätt efterrätt som är himmelsk god. 
Good Luck. 

Idag hoppas vi på lite torrare här i Öret. Jag vill klippa mitt gräs som bara växer och växer.
Ha en bra torsdag!
Kram

Inga kommentarer: