söndag 28 december 2008

Hej på Er!

Hoppas julen varit bra. En riktigt skön ledighet hoppas jag ni alla haft.

Här har vi ju också varit lediga, vilket i mitt fall tydligen innebar sjukdom. Usch, jag insjuknade på söndan före julafton och är inte riktigt ok än. Men attans vad jag kurerar mig.

Ska ju till Melinda på tisdag på hennes 1-års jubileum & min Odd Molly träff.
Då gäller det att vara på hugget!! Ska bli sååå himla skoj!
Det finns några platser kvar till den sena visningen för dig som är sugen på lite ögonfröjd.
Både Melinda och jag ser till att ha lite extra erbjudanden dagen till ära!
Anmäl till Melinda eller mig. Very Welcome!!

Även om man är sjuk i detta hemmet så tro inte att man på nåt sätt ligger på latsidan. Ack nej, ack nej! Kära nån, känns ibland som att uttrycket "vila får man göra i graven" passar alltför bra...

Men, men har man satt fyra kids till världen får man väl räkna speed i tillvaron.

Precis dagarna innan jul börjar sonen Adam tjata om att byta säng med storasyster som drar iväg på ny resa. Ok säger mamman, men EFTER jul. Jag vill ha lugn o ro i jul och lite ordning o reda!

Den här järnsängen monterade vi upp förra julhelgen. Köpte ett höj o sänkbart underreda på IKEA som vi efter extremt många om o men lyckades fixa fast på denna antika säng utan standardmått... vilken tid allt tar..


Älskar det här täcket. Han godkände det trots hjärtana...


Nu är vi på väg in i Fabbes rum...



Den stackarn har en "bäbasäng" som vi kallar det. Läge för honom att byta!
Den här byggde vi till Hanna för knappt 20 år sen o alla barnen har haft den.
Hur slutade det hela tror ni??
Jo, självklart står jag, Adam & Fabbe med skruvdragarn i högsta hugg & monterar upp & ner sängar på måndan innan julafton.
Här har ni morsan som alltid viker ner sig...
Jag som tänkt att pynta & laga lite mat - nix pix, det blir sällan som man planerat.



Dom är för härliga våra barn!
Den här lilla damen har vi flyttat åt TRE gånger i år.
Inte världens jobbigaste flyttar - men ändå...

Det här är på annandan & hon åker iväg 3 månader till Asien - igen.
I like it - NOT!!!
Självklart är det helt fantastiskt kul att få uppleva allt dom gör, men för en riktig hönsmamma är det så himla jobbigt också. Det bästa är att koppla bort det. Annars blir man halvtokig. Jag tror vi är många som känner lika. Man kan ju inte ha dom fast i navelsträngen hela livet heller, hur skulle det se ut??

Ja, hörrni, ibland går det nån dag innan jag hör av mig.
Men som ni ser så händer det en hel del här ändå.
Igår tyckte jag det var så konstig för allt blev så tyst. Mina föräldrar åkte hem efter julfirandet och Hanna hade farit till Thailand. Det var bara jag & maken hemma, tyckte jag.
Mycket konstigt för 2 av barnen hade övernattningspolare & en var hemma själv.
Så fem ungar tyckte jag var "inget". Hmm, får nog ta ett snack med mig själv..

Just in time!!

Hur ofta händer det att det är 100% tajming?? I familjen "inte helt perfekt" händer det rätt sällan kan jag tala om! Döm om min otroliga förvåning när ALLA mina orkidéer börjar blomma två veckor innan jul. Tror knappt att det är sant. I alla fönster prunkar det av vita underbara vackra blommor. Tack kära ni för denna perfekta tajming!


En super god efterrätt
En super dålig bild...

Snabbt som ögat går det:

1 burk kesella - har du inte det tag cr. fraiche el. gräddfil.
Blanda m 3 dl grädde (gärna 27%) tag mer grädde om du inte vill ha så syrlig blandning
Ha i:
Minst 1 msk vaniljsocker
Smaka av m vanligt socker (drygt en halv dl)

Lägg vilka bär el. konserverad frukt som helst i botten på ett glas.
Ha över gräddblandningen
Smula digestivekex över
Ett lager med frukt & grädde till.

Jag hackade dajm o hade över men det går lika bra m renchoklad el. farinsocker.
Kexen går också bra.

Tro´t eller ej
Men i morron är en stor dag i denna kvinnas liv.

Yes, jag ska köpa mig en egen dator och ................

............................. en mobiltelefon. Troligtvis är jag sist i hela Sverige att vara född på 60-talet och inte äga dessa "nödvändiga" saker. Men nu är jag snart med i gänget!
Härligt!!
Tjingeling så länge

11 kommentarer:

Två systrar sa...

Hallå, vad kul att vi hittade din blogg! Sängen blev ju kanon, värt besväret:-) Förstår att det måste vara blandade känslor när ens små älsklingar drar ut i vida världen, men jag gjorde likadant och det gick ju bra:-) mina är så små så lekparken på egen hand är nervöst nog för mig:-) Vi kommer tillbaka:-) Kram C&M

Kallholmen sa...

Vad härligt att läsa om din Julhelg och en önskan om ett mysigt slut på året. Vet hur det känns med ungar som drar runt jordklotet. Min son bodde i Kina i två år. Man är glad och stolt över all erfarenhet de får samtidigt som det blir otroligt tomt hemma.
Kram Carolina

Lise-Lotte sa...

Hej

Lise-Lotte sa...

Hej igen
Ibland spelar datorn spratt med en, en del säger att det beror på den som sitter bakom. Blev bara ett hej i förra meddelandet.
Var får du din ork och energi ifrån när du till och med är sjuk.
Hoppas julen var bra. Spännande med din dotter, hon kommer snart att vara hemma igen. Tiden går så fort. Det är alltid kul att läsa din blogg. God fortsättning och gott nytt år.

Sallys hus sa...

Hallå där!

Jasså du blev riktigt dålig din stackare...
Vilken fin säng han har...Adam o jag kan förstå att det inte alls känns kul att dottern sticker iväg så där långt bort....huuu...

Önskar dig o din familj ett gott nytt år.
Kram katarina

Två systrar sa...

Hej igen!Ingen av oss har varit i egypten, så det måste vara ngn annan:-), en dubbelgångare kanske!!
Vad kul att du gillar bloggen. Vi ses igen..nu ska det njutas ett glas rött!! Kram C&M

Två systrar sa...

Hej igen!Ingen av oss har varit i egypten, så det måste vara ngn annan:-), en dubbelgångare kanske!!
Vad kul att du gillar bloggen. Vi ses igen..nu ska det njutas ett glas rött!! Kram C&M

Nettan sa...

Vilken fin blogg! Å vilken fin säng! Å golvlampan..jag älskar den!! Precis en sån jag letar efter, får man fråga var den kommer ifrån??
Kram Nettan
ps krya på dig

mig & alice sa...

Ahahahahaa, du är galen kvinna...jag riktigt myser åt dig när du beskriver hur du tycker att det känns som att du och maken är själv hemma när det i verkligheten...fff är en massa ungar kvar hemma :-).

Vad jätteroligt att få se lite mera bilder hemifrån Eva ;-).
Neeej för 17...Jag har inte tid att sitta här...måste ner i butiken och fixa innan du kommer idag. Kör försiktigt min vän så ses vi om några timmar :-).

Kraam
Melinda

LantlivsAnette sa...

Halloj vännen !
Åhh, vad mycket fint du visar, var ska jag börja..
Sängen, järnsängen..sååå fin..och jag förstår precis vad du menar då barnen åker iväg..ujjj..inte roligt.
Jag var såå nervös då min dotter for till S-holm alldeles själv, alltså utan mig, men med två kompisar...
Hoppas nu det gick bra hos Melinda, det tror jag nog...ni är ju så duktiga ni båda.
ha nu ett gott slut
Kraam Anette

n o r d i n g å r d e n sa...

Sån fin säng och ljuvligt täcke och den där efterrätten lät god, det receptet ska jag spara.

Grattis till egen mobil och dator, jiipi!!! : )

Tack för i år Eva, ett riktigt Gott Nytt År i Smultrongården önskar jag Dig. Mari ( Hoppas ni hade kul i Säter igår, hade varit med om jag hade kunnat...)