måndag 4 juli 2011

FÖRSLAG - NÅGON??


Aldrig har jag varit med om mer körsbär. Eller är det riktiga körsbär - är inte helt säker på det.

Det är såna här ljust röda bär som vi i alla fall kallar körsbär. Inte den mörkröda sorten som man kanske tänker på när man pratar om körsbär.


Men vad ska jag göra med dom!????

Dom är relativt söta även om dom inte är lika goda som dom mörka. Nåt måste det väl gå att göra av dom. Någon som kan hjälpa mig?



Den här skålen är gigantisk. Så här ligger 20 liter jordgubbar. Mixade dom i matberedaren med bara en gnutta socker. Sen ner i små plastpåsar och direkt in i frysen. Så enkelt men så vansinnigt gott att ha att ta fram när det inte finns färska att köpa längre;)

Idag blir det inomhus jobb. Har en massa papper att ta reda på så det är helt ok. Men det blir inte jobb hela dagen. Ska städa lite också, en syssla som ni ju vet att jag gillar:)

Ha det gott denna första måndag i semestermånaden juli,
kramar Eva


2 kommentarer:

Mia sa...

Hej !
Det ser ut som bigarååer, kan nog vara det.
Mvh Mia

Lillan sa...

Det ser ut som bigaråer eller klarbär. Båda bären supergoda till sylt. Lite knöligt att kärna ur men det går ganska lätt med en hårnål. Det blir också väldigt god saft. Kanske kan du prova att göra likör som man även kan göra på körsbär. Ser väldigt dekorativt ut när man har det i glasburkar i fönstret på lagring.
Gör själv en supergod marmelad/sylt med körsbär som är smaksatt med mörk choklad och konjak. Behöver väl inte säga att det är sååå gott. Det går säkert bra att göra det på bigaråer också.
Jag älskar själv att safta och sylta!
ha det gott
kram
Caroline