söndag 25 januari 2009

Rea, Vårnyheter, Jeanne Dárc Magasin, Afternoontea och Provence!

Ja, hörrni, trots att jag fått hjälp med radavstånden vill det sig inte riktigt. Hoppas det är ok att läsa ändå!!

Måste bara först nu få säga att det var GRYMT KUL med rea. Kul att ni var så många som uppskattade det. Värsta invasionen. Sen var det ju några som inte brukar besöka oss som undrade om vi skulle stänga..?!! Nja, så var nog inte fallet riktigt, haha! Tvärtom, typ!


Nu kommer vi att vända upp och ner på Smultrongården och skura i vartenda hörn. Det ska bli så fantastiskt skönt! En riktigt behövlig VÅRSTÄDNING, underbart skönt ska det bli!


Vårnyheterna står redan på lagret och väntar på att få komma in... Så till veckan kan ni vårinspireras hos oss!



Afternoontea


I början av mars är det dax igen. Har samlat på mig en massa härliga recept som jag är så himla sugen att prova. Snart kan du boka dig. Endera första el andra veckan i mars blir det. Nu kommer även biljettbutiken att ha biljetter att sälja men som vanligt kan man boka sig hos oss också. Återkommer m exakt datum.


JeanneDarc Magasin


Ja, vad säger man?? Dom har missat att skicka det till oss. Schysst! Men, men livet går ju inte på nåt sätt under för ett magasin men jag kan inte annat säga än att jag är MYCKET SUGEN på att se det. Nu ska det komma hit i morron måndag, så då kan vi sälja det på onsdag. Synd bara för alla er som var här under förra veckan... får väl bara säga: välkommen igen...


Provence


Sitter just nu i bilen och är på väg till Arlanda för att sedan åka till Provence. Vår andra resa. Den här gången känns allt helt annorlunda. Första gången vi åkte var det ju bara för att se om vi eventuellt skulle hitta nåt mysigt ställe att senare leta något objekt i. Saken är ju den att första byn, första objektet föll vi pladask för!


Faktum är att vi nu har enats och vi är faktiskt på väg ner för att skriva på vårt objekt. Och det har ni ju redan sett. Världens minsta lilla studio på 28 kvm.


Känslan just nu är helt otroligt speciell för mig. Jag är ju en extrem känslomänniska och det här är verkligen stort för mig. Att ha haft ett mål inne i sitt huvud i så många år att jag inte ens minns det, och nu kanske förverkliga det. Ja, det är ofattbart innan det är helt i mål, om ni förstår. Fortfarande är det ju inte klart! Vi har ju bara varit där i typ 10 minuter. Det kanske både är mögel och ohyra och elände och faller ihop nästa månad. Inget man vet. Men det måste vi ju kolla först förstås.


Och lägenhet heter det inte. Det är så himla litet att då benämns detta lilla krypin för "studio", haha, lite gulligt tycker jag!


Ni som följer min blogg tycker troligtvis att det är helt korkat att dra på sig nåt ytterligare. Och visst, det kan jag kanske hålla med om. Tiden är ju en ständig bristvara i mitt och makens liv. Men blir det helt fel och vi känner att det är mer en börda än positivt - ja, då kan man ju alltid sälja. Eller hur!


Våran (ja, det är det ju inte - men jag känner så i alla fall!) studio ligger mitt i en medeltida stad. Jag har verkligen rekat, rekat och åter rekat på nätet. Faktum är att vi absolut kan hitta stora hus för samma summa som vår lilla skolåda. Men då är det i nån liten by lite lantligare. Och vi vill verkligen inte varken ha nåt hus eller landet-känsla. Det har vi så ofantligt mycket av i vårt svenska liv. Att köpa mjölk är en kvart med bil för oss, puh! Nu skulle det ta 30 sekunder att köpa färskt bröd. Rena himmelriket för oss!


Stoppar man ut huvudet utanför fönstret och tar ett djupt andetag - sticker man bara in det i rummet igen och blåser ut - poff - storstädat och klart! Större än så vill vi inte ha. Om barnen vill vara med får vi stapla dom på hög - sen kanske dom inte vill vara med igen...


Jaja, vi får väl se hur det hela går. Fjärilar i min fulla mage i alla fall. Så himla spännande!!!Maken är som vanligt som en filbunke. Tur allt jämnar ut sig!


Jag ser så otroligt framemot det här så jag har till och med tagit med mig tallrikar och lakan. Tänker ställa en påse i vår källare som väntar på oss tills vi kommer tillbaka. Om det nu inte blir nåt får jag väl bara släpa tillbaka det... Vi tänker ju hyra ut studion - ja, vi ska gå in på dockskåpsförmedlingen och kolla om nåt miniatyrfolk vill hyra... och maken sa att det är väl inte så noga vad vi har för porslin. Allt blir ju så förstört när man hyr ut, säger han.


-Jasså, säger jag. Jag har då aldrig hyrt ut nåt så det får man väl se när man fått egna erfarenheter. Jag funkar i alla fall så att man är ju rädd om andras grejer. Det tror jag dom som hyr av oss också är. Så jag tog med mig dom jätte fina vita tallrikarna med hjärtan på, från Sia. Det finns i massor av grejer i den serien och det skulle vara så himla fint där! Som ni hör så har jag liksom redan flyttat in...hihi!


Fotograf Magdalena var direkt på ang reportage i Provence. Så nu letar vi objekt...


Dåligt med foton från mig idag. Men jag looovar, jag fotar i morron!


Kraam från

Eva & Lars "på tur"...










18 kommentarer:

Anonym sa...

:))))))))))))))))))))))))))
Man blir så glad av allt du skriver, du är så underhållande..finns nog en liten "Hjalmar" i dig! Men jag kan inte tänka mig nåt mysigare än att få ha en alldeles egen liten studio i en fransk by!Jag kan tänka mig att du faktiskt behöver det med ditt tempo.När det gäller dig går det fort från tanke till handling! Förstår att Magdalena nappade..vem hade inte gjort det? Och objekt finns det gott om där...
Ha det nu så gott och jag hoppas att du lämnar tallrikarna kvar där tills du kommer dit nästa gång!
Ha det gott!
Kram
Marie minlillaveranda

Anonym sa...

Ha bästa resan!
Njuuuut!
Roxana

rosenskära sa...

Herregud! Vilket dröm! Ett eget litet bo i Provence... Kommer man närmare himmelriket än så, ja det skulle väl vara i Toscana i så fall...

Nu får du många nya läsare som väntar på bilder på "skokartongen"!

Kram/Lena

hemtrevnad marie sa...

Låter hemskt spännade Eva!!
Ha det gott!
kramis

Lise-Lotte sa...

Hej
Vad spännande. Ska bli kul att se bilder från "paradiset". Hoppas att ni får en bra och skön resa. Vi kunde tyvärr inte komma på rean, ligger sjuka i feber. Vi kommer när vi mår bra igen.
Ha det bra i provence.
Kram

Lise-Lotte sa...

Kommer på afternoontea :-)
i mars.

kram

GårdsLyktan sa...

Lycka till på eran förfäntansfulla resa till Provance. Kan tro att det
är svårt att beskriva känslorna som ni upplever just nu men jag är verkligen glad för eran skull och hoppas att allt går bra.
Kramar Sabina i Lesjöfors

KLARA LAVENDEL sa...

Oh, vad jättespännande! Det är såna där drömmar jag har ibland, men aldrig vågat göra något av. Kan bara hoppas att det blir vad du drömt om! Lycka Till! Kram Ingela

Sjabbig men chic sa...

Hej!
Jag måste säga vilken fantastiskt blogg du har och vad mycket fint i butiken. Jag älskar Odd Molly och jag älskar alltihop! jag har suttit och lusläst här i en halvtimme nu. Dessutom så har du kanonsmak när det gäller pojknamn! Min son heter också Fabian!

Kram Lisa

Efwa sa...

Önskade igår att jag haft ditt mobilnummer. Antar att ni blev försenade till Nice?!
Det ska bli så spännande att se bilder från er lilla studio. Det är så härligt att leva ut sina drömmar och jag ser verkligen fram mot att ses därnere framöver.
Kram från Efwa med både "slott" o ministudio =)

Unknown sa...

Hej

Jag hade jätte trevligt hos dig under Rean. Det var mycke folk men vi hittade dit.
Vi kom från Nora hållet och man såg inte skylten så vi åkte för lång, men trevligt hade vi. Fyndade massor. Jag ångrade att jag inte köpte fler saker som jag ville ha men , det var första gången hos er så intrycken vart många: Jag lånade en bild av er som jag har lagt in på min blogg.

Kramar CARINA

Jenny sa...

Provence kommer jag absolut att besöka någon gång, är allt lite avis på dig som är där nu till studion. Låter helt underbart och visst gör du rätt som följer hjärtat, heja dig!!! /Jenny

lilla strandkulla sa...

Hej Eva hoppas du fick en bra resa..kommer snart till din nystädade och fixade smultrongård för mer fynd..

mvh åsa Lindesberg

Fru Bes Blogg sa...

hej!

Tänkte bara höra om jag får strunta i och köpa brädorna?! jag har nämligen köpt ett par andra nu så de vore lite tråkigt att ha dubbla :-)

trevlig helg!

/Fina

Muffinsmidja sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Muffinsmidja sa...

Va kul att göra repotage. Hoppas nu att din resa gick i dina fotspår. Jag har börjat blogga oxå. Kika in en sväng vettja. Åsa i Hälsingland.

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Hejsan!! Åhh va glad ja e som hitta hit nu måste ja kika överallt och i butiken o Odd Molly min favorit..länkar hit..kram snowwhite-sussie.blogspot.com

Boel sa...

Hej Vad roligt att du tyckte om filmen. Den ligger på SVT´s hemsida ett tag till. Så småningom kommer den på dvd.
MVH Boel (regissör Hästprataren från Provence)