fredag 13 november 2009

Goddagens!

Idag har vi som bekant stängt på Smultrongården (från nästa vecka har vi dock öppet alla fredagar fram till jul), detta innebär inte att vi sitter o rullar tummarna! Mamma Eva och hennes kompis Lena bakar julgodis en hel dag innan advent, en tradition som de haft så länge jag kan minnas och denna dag är IDAG. Det blir gammelfarmor Kerstins kola, fudge, Leilas rocky road, knäck... ja ni fattar! Så nu börjar det kännas att julen är på gång :)

Dagens outfit:

Jätte mysig väst/kofta från Italien, 995 kr. Odd Molly jeans, 1795 kr. Tröja från Cream, 299 kr. Finns även i rosa och mörkbrun och i linne. Stövlar i skinn 1850 kr, fransarna går att ta bort och sätta dit igen. Sjalen som ni sett tidigare i rosa men som ja tycker så mycket om att den kom med igen!



Jeansen är grymt snygga och framför allt sköna! Fickorna bak är ganska små med lite slitningar på! Sjukt snyggt, tycker jag i alla fall!

Tänkte att jag skulle berätta receptet på brödet som jag gjorde när familjen kom hit för någon vecka sedan. Here it come:

Ingredienser: 5 dl vatten, 1 dl vetekross, 1 dl rågkross, 50 g jäst, 1 tsk salt, 3 msk matolja, 1 dl kruskakli, cirka 8 dl vetemjöl,

Till penslingen:1 st äggvita, 4 msk sesamfrön

Mät upp hälften av vattnet i en kastrull. Koka det med vete- & rågkrosset under lock i 5-10 min. Tillsätt resterande vatten och låt det svalna till fingervärme (37 gr.C)

Rör ut jästen i en degbunke i lite ljummet vatten (max 37 C)Tillsätt vete- & rågkrossblandningen, salt, olja och kli samtså mycket av mjölet att degen blir fast och smidig.Täck över och låt jäsa ca 45 min.

Ta upp degen på bakbordet och knåda in mera mjöl om detbehövs.Forma till en lång slät längd som du sedan skär i 2 cmlånga bitar som du lägger på plåten med snittytan ner.Plåten ska helst vara täckt med bakpapper.Pensla med äggvitan, som vispats lätt med en gaffel, och strö på sesamfrön.

Låt bullarna jäsa på plåten till knappt dubbel storlek.Grädda bullarna mitt i ugnen i 225 grader ca 20-25 mineller tills bullarna känns lätta. Mums!

Halsband 419 kr.




Lite värmande torgvantar från Container, 899 kr. Tur att vi har Camilla som har så grymt snygga naglar att hon har tagit jobbet som våran hand-modell :)

Nu ska jag forsätta knapra kardemumma skorpor! Mysig fredagskväll på er allihop :) Kram Hanna

3 kommentarer:

♥ H mitt i livet ♥ sa...

Dök det upp några boots idag från Calou? Helénakramar

annika sa...

Tack för receptet, det ska jag prova. Ha...vi trodde det var KAKBUFFÈ i dag så vi svängde in på gården nu på efm och förstod snabbt att det var fel fredag! Lite snopna blev vi men fortsatte till Nora och några butiker och lite fika. Men vi får väl ta det nästa fredag istället.
Kram annika

Anonym sa...

"Grymt snygga" och "sjukt snygga" skulle passa mig som är jättesnorig o varm. (Hoppas det inte är ´svinflou´).
Härliga kläder iaf.
Hälsningar Snoris