måndag 20 augusti 2012

 Inspirerad av Anna Skipper:)


 Det enda jag ser på tv är film.
Förutom ikväll. 
Nu blev det halv åtta hos mig. Jätte roligt program. Vet att Helena och Camilla brukar titta på det och säger att det är så bra. Håller verkligen med! Vet dock inte när nästa program ses av mig, haha! Efter halv åtta var det Anna Skipper som bjöd några viktminskande damer på denna rawfood tårta. Mums vad jag tyckte den såg god ut!! Undrar just om Smultrisbagarn Hanna kanske ha den på menyn en dag. Eller så är våra gäster sugna att lyxa till det med socker och onyttigheter när dom är på utflykt. Kanske är det så.
Här är i alla fall receptet så vi och ni kan prova;)
Vem provar först??



Baka din egen nyttiga tårta! – Recept Raw food Sommartårta
Levande grädde
3 dl mandel (blötlagda ca: 24 H)
1 msk honung
Mixa de blötlagda mandlarna till en jämn smet och smaksätt med lite honung!
Häll i smeten i en bakduk eller liknande nätpåse och låt stå och rinna av i ca 15 minuter.
Då blir den fastare och lättare att spritsa. Det går även att servera grädden vid sidan om.
Levande tårtbotten
3 dl fikon
3 dl dadlar
1 dl kokos
Den torkade frukten bör blötläggas över natten. Skär eller klipp i mindre bitar och mixa ihop dem med kokos.
Bred ut smeten på ett tårtfat/form.
Levande fyllning
3 st äpplen
2 st bananer
1 krm äkta vanilj
1/2 dl kokos
½ citron
Mosa bananer.
Riv äpplet på den grova sidan av järnet.
Riv citronskalet.
Blanda ihop allt. Blanda tillsammans med lite kokos, vanilj och citronskal.
Bred ut på den levande fyllningen över den levande tårtbotten.
Spritsa eller bred ut mandelgrädden.Skiva färsk frukt och garnera tillsammans med färska bär.
Färsk frukt och bär för garnering Ex jordgubbar, carambole, kiwi, äpple, blåbär och hallon

1 kommentar:

Carina Forsberg sa...

Hej jag hoppas att NI bakar denna som ser ut att vara supergod först, så jag kan komma och äta den hos er, verkar vara ett för mig-krångligt-recept. Är ju inget bakfreak direkt. Men boken har jag ju så det är väl bara att börja från sidan ett och sätta igång. Kram