fredag 26 februari 2010


I skrivande stund...

Igår och nu på morgonen har jag skrivit texter till reportage som kommer i Lantliv nu i vår.


Jag vet inte, men det kanske kommer redan nästa nummer??


Hur som haver är det om växthus och trädgård.


Jag har verkligen en dröm att få en riktigt, riktigt fin trädgård och ha härliga odlingar som ger mängder av goda grönsaker och frukter.
Kanske, kanske kan det bli så i år??

Jag vet ju vilket jobb som ligger bakom så jag ska verkligen inte tro för mycket.

Men kanske kan jag få till en franska kurs i öronen och påta i jorden samtidigt??

Eller - kanske kan min pappa komma hit och hjälpa mig lite??

Om du läser det här pappa, kan du ju alltid fundera på saken...
Saken är den att man blir GRYMT inspirerad när man besöker människor som får till det i trädgården! Kul tjejer att ha varit hos er!!

Idag packar vi återigen upp en massa nytt. Kanske hinner jag visa nåt ikväll.

Ska försöka få in allt i butiken tills vi har öppet i morron.


Så till Dagens Dubai:


Första dagen solade vi bara och käkade på kvällen i området där vi bodde.

För tre år sedan var det området UTANFÖR Dubai, nu hade man liksom även byggt up ett center där. Kul!

Dag nr 2 åkte vi in till en del av Dubai stad. Till Deira sidan.

Det finns två delar i Dubai stad. Bur Dubai och Deira. De två åtskiljs av Creeken, alltså ett vattendrag. Man åker endera taxi mellan de två delarna eller så tar man en Abra.
Abran kostar 1 fills per person vilket är 2:- för en tur. Galet billigt!!
Vi åker på creeken framför båten vi tog kort på.


Här är det min lustiga son som fått för sig att han skulle klippa sig.


Innan vi var där ifrån hade både lillebror och far gjort samma sak...


Här har vi då prislistan. Var bara tvungen att fota!


Kolla om det går att förstora bilden så ser ni.


Man dubblar priset som står, dvs haircutting: 30 svkr!!!


Innan vi åkte över creeken var vi i Guld Souken. Jag skulle ju kolla in ring...

Så här hänger guldet. Helt öppet och fritt. Kära nån, skulle det gå i Sverige??

Knappast.



Det här kortet tog vi på ringen för tre år sedan.
Jag gillar verkligen att den är fyrkantig.

Då kostade den 5.000:- och jag tyckte det var lite mycket. Med tanke på att jag redan hade en hyfsat ny vigselring också...


Finaste ringen jag hittade den här gången var denna!!!

Men visst är det väl helt otroligt!


Gissa om jag blev paff när jag hittade fotot i en mapp på datorn när vi kom till hotellet.

Exakt lika ringar. Jag hade nog inte ens trott att det skulle gå att hitta lika.


Tror ni jag kom hem med någon ring???


Icke! Guldpriset har gått upp så nu kostade den 20.000:-. Hjälp!! Trots finanskriser och dylikt. Helt galet, inget jag kalkylerat med precis.
Så "min" ring finns kvar i Dubai, kanske finns den kvar nästa gång vi kommer och guldpriserna har dippat igen?? Vem vet. I keep on dreaming...

Jag vet att min hand ser helt häxig och scarry ut, men men så är det med arbetarhänder, hihi!

Ha en bra fredag alla därute!

Kramar Eva

2 kommentarer:

Viveka i Bläckhornet sa...

Åhhhhh jag går också i ljuva drömmar om växthus o prunkade trädgård. Längtar redan efter ditt reportage.

Ha en fin helg

Kram Viveka

Sussi sa...

Spännande med ditt reportage...jag byggde ett alldeles eget växthus i höstas, inget märkvärdigt, bara en färdig byggsats. Men jag grävde, gjöt plintar och la ut typ fyra ton grus helt själv, och nu kan jag inte bärga mig till våren när jag får börja fixa i växthuset på riktigt för första gången...! AAHHH det killar i magen...!
Ha en trevlig helg!
Sussi