söndag 31 mars 2013


Årets Smultrongårdskafé



Ju mer det lider mot vår och sommar - desto mer krävs av vårt lilla Smultriskafé.
Omöjligt för Helena och mig att klara det själva på somrarna. 

Tidigare år är det ju någon av barnen som haft 100% ansvar med hjälp av något syskon. 
Adam har ju fortfarande turen att få arbeta på restaurang och det är förstås jätte kul för honom eftersom han samtidigt får lära sig. Han har ju ingen utbildning alls. Förutom från mamma och Smultris förstås;))

Så honom kunde vi inte alls räkna med, Stina i Seattle kändes inte heller särskilt aktuell.... Hannas liv var ju i Nice. Kanske kunde LillFabbe klara det själv med hjälp?? 

Men så fick vi en mycket trevlig överraskning - helt otippad! Hannas längtan till kakbak blev för stor så hon kommer hem och kör kaféet i år igen. Sååå glad mamma blev förstås:))
Hennes lägenhet måste hon flytta ur sista maj så det är klart att det också hjälpte till. 

Och finns det nåt bättre än svensk sommar??
Panikmycket folk och kokhett tror jag att det är i Nice på sommaren. 
Så personligen hade jag verkligen valt Sverige. Men det var ju inte jag som skulle välja....



Den här lille Jeppen skall ihop med syrran köra årets sommarkafé:)

Här är hon när L och jag hälsade på i oktober.
Vi satt och åt och hon avbröt måltiden och tog franska lektioner. Högt och lågt och hit och dit. 
Franska lektion - franska lektion och åter igen franska lektion.
Jag tror hon är duktigt trött på det nu!
Och hon har min fulla förståelse - så makalöst svårt det är!
Plus att hålla på och plugga så många år är i mina ögon ÖKEN och pest och pina.

Men förstås har ju hela hennes läsande varit kanonbra, självklart! 
Även om jag själv får panik bara vid tanken.....



Så här har vi årets 
Dreamteam

samma uppställning som i fjol alltså. 
Hanna har en massa nya idéer och lillingen Fabian har vuxit sig ett år ännu äldre och säger att han till och med känner sig sugen att jobba i kafét. Låter ju lovande, hehe....


Nåt som äntligen kommer att bli är 
Grillkvällen

som vi tjatat om nu i hur många år som helst. Det kommer att bli några onsdagskvällar i sommar. 
Då får vi nog ropa in storebror Adam också.

Hanna kommer och jobbar juni, juli och augusti, när vi har det som allra mest alltså. 

Så nu kan den här planerande mamman bocka av en mycket viktig grej, nice:)


Den här käcka glada bruttan tycker jag nästan kan vara Hanna. 

Hon är inte alls den av våra barn som visat störst bak/matintresse.
Men så lagom till Fabians födelsedag i fjol fick hon liksom nåt insprutat och blev som helt galen av ALLT som hade med bakning att göra. 
Alltså jag menar verkligen HELT GALEN!!!

Hon är en mycket hängiven bagerska så jag är rätt säker på att vi i år igen kan njuta av magiska bakverk i Smultris kafét. 

Vill ni bli inspirerad & läsa om förra årets smaskigheter så hittar ni dom 


Vi klipper äppelträd idag. 

Ja och en massa annat gör vi förstås också;) 

Som vanligt (prickfritt sen vi flyttade hit 1985 tror jag) levererar påsken ett 

SANSLÖST VÄDER.

TUSEN MILJONERS TACK FÖR DET den ansvarige;)

Påskkramar från mig och mina påskfirare


Inga kommentarer: