måndag 26 oktober 2009


Antikmarknad i Nice

När vi landade i Nice i måndags åkte vi direkt till antikmarknaden.
Den här fantastiska butiken ligger allra högst upp när marknadsstånden tar slut.
Hyfsad entré...
Butiken har sin inredning ifrån delar av kyrkan som ligger alldeles intill. En makalös butik skulle jag nog vilja säga! Fylld med otroligt vacker inredning och kristallkronor från ytterligare en butik vägg i vägg. Jag har fotat en spegel också, kommer en annan dag.

Här är en liten, liten del av antikmarknaden. Den är verkligen kanonstor. Denna gång inhandlades en enda sak: en svensk bok vid namn Häxa. Det var en bok i två delar och jag var så attans sugen att börja läsa den - hann aldrig därnere. Believe it or not, jag glömde den där så det blir inte nåt med den boken på länge... Men ska jag vara helt ärlig tror jag inte att det blir mycket läsa för mig dom närmaste månaderna. Med tanke på stundande juletider och ett litet bygge...

Ni förstår väl att man inte kan motstå att fota den här lilla lurvtussen:))



Alldeles jätte nära vår lilla stad ligger en ännu mindre stad (eller by??) som heter La Colle sur Loupe (hoppas jag stavade rätt!). Du kära, gode, milde tid och allt annat...! Vilka antikbutiker!!!

Men, det finns ett gigantiskt MEN med i bilden!

Vad är det tror ni??


Jo, det kan jag säga: Priserna.


Oh my god! Där i området bor dom riktiga stjärnorna. Typ Johnny Depp, Rod Stewart, Elton John, bara ett litet axplock av innevånarna. Så det känns som om prisbilden passar dessa människor lite bättre...

Trots att priserna är far away vad vi någonsin skulle kunna tänka oss att ge för vissa saker är det grymt kul att titta. Den här sänggaveln är i massivt trä. Tänk vilket arbete att skära ut dom vackra rosorna. Det här är grundmålningen. Man fick bestämma färg själv. Trots det kändes den inte så aktuell för oss...

Lyckades hitta den här i vårt tycke, mycket fina gamla hatthyllan.

Tro´t eller ej, men faktiskt till ett riktigt ok pris. Rätt kul för så här ser det ut när man går i Vence. Nån antik sak i ena handen, bröd i den andra. Här hade jag också inhandlat blommor. Älskar att ha färska blommor på bordet. Vi har ju så yttepytte så man ser dom ju hela tiden.

Här har vi då något som jag absolut inte borde inhandla men alltid gör...

Alla dessa urfina bakverk inte bara ser fantastiska ut - smakar ljuvligt också!

Jag bara längtar till att få sätta våra kakor på något fint sätt i någon kyldisk som vi förhoppningsvis hittar, till utbygget.

Dagens outfit:

Gulliga Helena som visar en lovely knit. Koftan som varit med i princip från Mollys start - men är fortfarande lika poppis. Under det ett glazing frill linne. Dom nya mullvadsstövlarna har hon till. Kul att se Helena på bild, det var mer än en vecka sen vi träffades nu och vi jobbar ju rätt nära varandra kan man säga... och det dröjer lite till, Helena är på höstlov i Orsa med familjen. Kul, kul!

Vet ni däremot vad som inte var så attans skoj!??

Jo, jag kom ju iväg efter mycket kollandes på kameror till Siba och inköpte en Canon. Fick tips i en kommentar här på bloggen. Tack till dig!!! Eftersom jag själv känner mig lite ufoaktig i frågan blev jag jätte glad för rådgivning.

Sonen Adam rusade direkt ut o kollade in den, redan i bilen...

Tråkig som en mor kan vara säger jag:

-Nej, men låt mig ta upp och titta på den först, är det nåt som blir fel blir jag ju tokig vet du ju...

Lät han bli tror ni??

Nix!

Inte nog med det, sen var alla barnen igång och fotade o grejade. Jaja, jag hade inte tid och då var det väl lika bra att dom fick hålla på. Hur det än är så är dom ju så extremt mycket bättre på dylika ting än jag.

Men, jag hade ett måste: -Se till att ALLT ligger i väskan när jag åker. Då ska jag läsa o lära mig kameran när jag har tid.

Blev det så?

Icke!

En och en halv dag räckte batteriet och kameran jag skulle lära mig och ta så fina bilder i Frankrike med, var ett minne blott. Hemma hade nåt finurligt litet (eller stort!) barn tagit ur laddaren.

Gggggrrrrrrrrrrrrrrrr!

Inte nog med det - min internet anslutning till datorn är också pajad när jag kommer hem!

Hhmm, låter som om jag har världens eländigaste barn. Nej, inte riktigt, det är nog lite otur med i spelet också. Men, men mamman blev inte jätte glad.

Nu har batteri o laddare hittat varandra så nu är det dax för fotning!

Ha det gott ni alla, vi hörs!

Kramar Eva

5 kommentarer:

Lijna sa...

Bakverken såg sanslöst goda ut!

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Vilka kanonbilder från Frankrike!
det är nåt visst med det landet,allt är bara så utsökt,allt är så genomtänkt med mat och inredning tycker jag.
Kram Marlene

Norregård sa...

Oj, de där ställena skulle jag gärna besöka!! Ni verkar ha haft en trevlig resa:o) Det var ju lite synd med kameran.. Men vi fick ju se många fina bilder ändå!!
Kram Malin

Lillan sa...

Antikmarknad i Nice! Rackarns vad kul det låter!
hälsar
Caroline

P.S.
Passade på att köpa mig en fin klänning i din butik nmr du var borta och roade dig:) D.S

LantlivsAnette sa...

Halloj där !!!
Åhhh vilken resa, vilka fina saker du visar oss...och den där hatthyllan, wow vad fin, den skulle man allt vilja ha !!
Synd med kameran...men du visade ju fina bilder ändå..
Ha en fin dag
Kraaam Anette