fredag 28 april 2017

Bakdagar







Vaknade med ett litet pirr i kroppen i morse. 
Igår kväll pratade Katarina och jag om en bakdag vi är sugen på att ha och det skulle vara såååååå kul!!!!!!

Jag vill lära mig mer om surdegsbröd och att göra snyggbullar.
Ni vet ju att jag tränar och tränar.... vill ju ha bullar på fikamenyn i sommar. 
Katarina (och även min yngste lille son, Fabian) jobbar med en suverän konditor. 
Ohlala konditor, som jag hade planer på att bli för 40 år sen.
Men det föll på arbetstiderna. Skulle aaaldrig kunna tänka mig att gå upp så tidigt på morgnarna. 
Så det fick bli hemmafrulinjen istället som inte ledde till nåt (eller jo förresten, jag tycker jag varit en suverän mamma och fru här hemma;)). 

Bakintresset har förstås alltid funnits med livet igenom.
Dock skulle jag vilja nörda ner mig i det lite oftare och inte bara när det skall stressbakas hundra kakor till kaféet. En mysbakdag alltså. Snart är butiken helt snygg igen och då har jag inte det som ligger över mig, kommer att kunna göra andra saker på lediga dagar då. 
Skall bli såååå kul. Helt enkelt drömaktigt kul. 

Nu är ju jag egentligen väldigt mycket emot raffinerat socker, anser till och med att det är ett gift. På riktigt. I´m not joking. Snacka om att ha tudelad tunga.... Jag får däremot tänka att jag gör en helhet. Ha ett feelgood koncept dit människor kommer och mår bra av att sitta ner, mysa och fika. Detta är lyxen på tillvaron och man fikar med sockersaker bara ibland. Det tycker även jag är helt ok. 
Vi har ju Tiramisuklubben och ni kan ju bara ana hur mycket sötsaker vi provat, ofattbara mängder. MEN vi gör det långtifrån varje dag. Plus att jag ser till att aldrig inta matvaror med dolt socker, som sötad fil, yoghurt, ketchup, flingor etc... skulle ALDRIG få för mig att dricka läsk. All läsk borde avskaffas. 11 sockerbitar i en 33 cl cola burk. Hellre tar jag dom sockerbitarna i ett bakverk. Vet inte varför jag måste köra ett försvarstal här, men jag har på riktigt svårt med att sockret flödar i bakverken jag bara ÄÄÄÄLSKAR att baka. Visst jag skulle kunna göra rawcakes, men vi är inte riktigt där än. Gissar att många skulle bli besvikna av den sortens fikabröd när man åker för en lyxig fika på landet. Dock skall jag allt se till att vi har ett alternativ i sommar:) I will make it myself, oh yes. 

Så, nu har jag försvarat mig nog. Lyxa inte varje dag och passa dig för det dolda sockret. 
Men när du skall lyxa, gör det ORDENTLIGT;)
Enough, nu kör vi baaaakverk!!!! Katarina, Klingskitchen är en HELT MAGISK bagerska även hon. Bilderna på bakverken här har hon gjort. Jag är ju total chokladnörd så den översta tycker jag ser fantastiskt god ut. Men crème bruleerutorna går inte av för hackor dom heller... Yummi! 
Jag har en liten dröm, eller ja ni vet, jag har ju många;)) det är ju fortfarande att ha veggiekurser och lite bak här. Krävs inte sååå rackarns mycket att fixa bättre spis etc... Maybe in the future. 

Nu skall jag komplettera dagens inköpslista lite och sen dra på inhandling. Inte min favvosyssla men det måste göras. Våra kära kamrater kommer och sover över två nätter. Det är det allra bästa med att ha kamrater på olika ställen. Blir lite som sleepovers när man var liten. Som jag bara älskade. Så äter man i lugn och ro en lång frulle tillsammans och tar promenader och myser på. Härligt!!! Så på måndag skall det bli 16 grader, fattar ni 16 grader!!! Det är som en kylig sommardag. Alltså jag svimmar av glädje. Och dom flesta är lediga då också, åh vad jag är glad för alla som får lite sol på näsan då. Gissar att många uteserveringar och husvägar belamras då. 


Ha en härlig fredag. Här i Dylta tänker jag gå på bakkurseuforin ett tag till, tittar man ut blir man inte värst upphetsad. Gråare än gråast. Jag tänker sura bröd och sliskiga kakor istället;)
Kramis.

Inga kommentarer: