onsdag 19 april 2017

Middagstips från Bills i London

Att gå ut och äta när man är på resa är väl ändå bland det allra roligaste!!!
Vi landade 15ish i Västerås och då känns det som man har en hel dag kvar, haha! It´s all about your inställning..... Vi åkte förbi och hejade på våran kompis som har Elon i Västerås 10 min sen raka vägen till Ica Maxi. Inhandling av råvaror så jag kunde göra rätten jag åt på vårt favvoställe; BILLS. 

Vi var där med Hanna och Fabian sist vi var i London och blev heeelt förälskade. 
Bill hade gjort en kokbok och givetvis köpte jag den. Underbara bilder, verkligen.
Så när man kommer till ett ställe där känslan och allt liksom är rätt, vill man bara fortsätta med den "feelgood" prylen hemma också. Så är det ju bara. 
Jag blir OTROLIGT SMICKRAD när våra besökare säger hur dom trivs här etc... förstår att det är på samma vis som jag gör på vissa ställen. MEN det är rätt svårt att ta in att det är vårt ställe dom känner så på. Väldigt svårt att fatta. Men lika glad blir jag varendaste gång. Och det har hänt riktigt många gånger genom åren. Jag blir till och med varm i kroppen bara av att skriva det nu. 
En sån magisk känsla är det. Mycket tacksam för det. Men mest tacksam att folk faktiskt säger det;) 

Dagen innan var det ju alla hjärtans dag så jag hade inhandlat hjärtestämplar i London och 
ballonger och vimplar och en massa annat. Adam frågade vart jag gör av all rekvisita som jag använder vid våra måltider. Ja, det kan man ju undra. Har lagt en del i Odd Molly skokartonger som jag märkt, ångrar att vi slängt en massa, skulle behövt dom....

Det är vegetariska hamburgare, inga konstigheter alls men såååå gott. 
Ni skall få receptet på svampbiffarna så är det bara att sätta igång. 

Jag skyndade mig att snabbt sätta på potatisen som är till biffarna, ut med dom i kylan så dom snabbt kyldes ner och kunde användas till smeten.

Love, love, love this kind of food:) Jag har vanlig Bollnäs Fil som dipp. Stina frågade vad det var för hon tyckte det var så gott, ibland kan jag ha lite magrare alternativ till gräddfil alltså. 
Jag skulle aldrig använda tex crème fraîche sådär. Möjligtvis till helgen om vi har gäster. Annars tycker jag det är minst lika gott med kryddad fil, och sååå stor skillnad på fettet.

Du behöver:

Hamburgerbröd som steks.

Halloumi, steks i stora bitar.

Valfri vegetarisk biff, jag gjorde svampbiffar som det är potatis i, lite matigare och då skippade jag pommes.

Ruccola, tomater och lite extra grönsaker ex broccoli, blomkål, paprika.

Dippsås, vips så är godaste middagen färdig:)






Vi var på Bills två dagar av tre, haha! Ja, vi älskar verkligen stället.... 
Dag två bytte jag dock mina pommes mot supersmaskiga morötter istället. Jag serverade inte pommes när jag gjorde det hemma heller. 

Alltså den här desserten..... jisses Amalia jag säger bara det!!
Äppelpaj typ med en ljuuuvlig vaniljsås. Enkla, friska smaker. Såå gott!!!
Efteråt var jag så mätt att jag typ sprack, tur vi skulle promenera till hotellet....

Bilden nedan är från butikshörnan. Inredningen i butikerna är så rackarns snygg. Första gången vi var där var vi helt lyriska, eller ja, det var vi den här gången också, haha. Sååå jäkla snyggt att man blir helt galen. Massor av spröjsfönster i svarta profiler, rufft men varmt och snyggt. Helt rätt feeling helt enkelt. Och ni skall få höra en liten hemligt.... en av mina allra, allra största drömmar är att ha en egen Bill´s restaurang. Har drömt om den här typen av mat och restaurang sen jag var till London och åt på Cranks 1987. Ok, jag har ett megalitet kafé med lite matservering men det går liksom inte att jämföra med lunch och kvällsrestaurang. Skulle vara så extremt roligt. Men, och det finns en del men, haha.... jag kanske är för gammal att göra nåt sånt stort plus att i den stad jag nu lever kryllar det av restauranger. Och dessutom en del fantastiskt bra och mysiga sådana. 
Drömmen får kanske följa med mig ner i graven.... den som lever får se. 






Tjejen som serverade oss kände igen oss från dagen innan. Hon skrattade när vi dök upp igen. 
Vi överöste dom ju med komplimanger, och förstås fattade hon att vi älskade stället eftersom vi kom två dar på raken. Så när vi gick hade hon gjort en sån fin present. Körsbärssylt som jag bara älskar. Men jag fattar inte hur jag tänkte. Hon sa att vi fick byta om vi ville ha nåt annat. Men vi behöll sylten och givetvis fick vi lämna den till dom "snälla" kontrollanterna på kaosstället vid ryanair på flygplatsen. Där är ju som ett skämt. Låter som ett dagis när 50 ungar blir överraskade med glass. Men tvärtom. Alla är galna över allt dom får kasta och inte ta med sig. Ja kära nån, fanns det ett annat billigt bolag från Västerås tog man ju det alla dar i veckan!!!!
Hoppas nån tog reda på sylten så den kom till användning i alla fall...



Svenskt fika i London. 


 Neals Garden. ÄLSKAR den och området runt omkring. Så mycket roligare att gå på smågatorna istället för stora Oxford och Regent st. 


Överallt mindes man om att det var Valentine....


Jamie Oliver. Min absoluta älskling. När han läspande berättade hur man skulle göra en smashing julmiddag, då en knappt 20 år ung liten matintresserad kille. Adam och jag kollade allt med honom. 
Han var ju liksom först. Sen gifter han sig med sin första kärlek typ, visst är det väl så? 
Jag minns ju henne som kameratjejen han hade ett gott öga till. Så poff var dom ett par, och nu åtskilliga år senare har dom fem kids och hur många restauranger som helst ihop. Hon designar och säljer barnkläder också. Älskar dom!!! Feelgood familj deluxe. Inte alls konstigt att han låter barn käka gratis ibland. Sååå mycket hans givmilda stil. Det funkar nog med den koncernen han har också. Ojojoj inga småkulor det inte. Han har varit duktig dendäringa Jamie;)

Nedan hans restaurang i Covent Garden. 





 Blommor och Libertys. Det är London för mig. Libertys är så vackert att man svimmar typ. 
Varje gång vi är i London bara måste jag dit och kolla in byggnaden och in och sniffa på blommorna. 
Oftast kan det vara så att en blomma är dubbelt så dyr som hemma, men det gör inget för att fönstershoppa är helt gratis;) 

Lovar lite hoteltips nästa gång. Vi provade ett nytt denna gång och det var fantastiskt. 

Nu skiner solen från en klarblå. Jag skall ut i min butik och fixa. Har några hundra timmar kvar där....

Ha en fin lillelördag.
Kram

Inga kommentarer: