lördag 29 april 2017

Grupper på facebook




Hej på er!

Tänkte tipsa om två grupper som jag är medlem i på fejjan. 
Jag är riktig inaktiv själv på fb. Gillar och kommenterar det andra gör och läser intressanta grejer. Men gör inget själv, inte så konstigt, har ju både fb, insta och blogg för Smultrongården, det räcker;) 


Den första jag gick med i var Trädgårdsskafferiet, det gjorde jag efter ett föredrag med Sara Bäckmo. Gruppen är GRYM!!! Skriver man en fråga har man fått en massa svar bara efter några minuter.   I veckan gick jag med i Tomatklubben. Tomater är bland det bästa jag vet. Som vegetarian används den mycket i matlagning. Att ta en mogen tomat från sin egna trädgård det är lyx för mig. 
Dock har jag odlat med skiftande resultat under årens lopp.... I år är jag taggad och hoppas på att lyckas och få stor skörd. Jag har lite plantor ute i en ganska sval men ljus Smultrongård nu. 
Har gjort nässelvatten som jag vattnar med. 

Inbillar mig att naturen själv bjuder på det bästa.
Som påskpresent hade jag burit hem 12 (!!!!) pallkragar från Plantagen, 120x80 cm, till familjen. 
Tänkte att det kunde vara kul så fick dom odla vad dom själva ville i sin låda. 
Det var väl lite olika meningar om hur gärna man ville det....

Nu skall vi börja med att måla lådorna, sen ta ner ett bautastort träd, en hööög björk på gräsmattan dom skall stå så dom inte skuggas. Därefter är det bara att fylla med tidningar, gamla löv och jord i botten och sedan börja odla:) 

Men det är ett tag dit. Vi har lite grand fastnat vid trädet som skall ner, hahaha!
Jaja, allt tar sin tid det får man alltid räkna med.


Bilderna har jag ingen anknytning till, dom är hittade på nätet. 
Nåt som jag gärna skulle vilja ha i trädgården är trädgårds blåbär, kanske heter dom Amerikanska ibland också. Dom är större och torrare än vanliga men det finns dom med  riktigt bra smak. 
Fryser man in ett och ett blir dom visst fina att ta upp sen också. 
It´s a little dream....

Nu sticker jag ut och vattnar lite med nässlorna och broccolivatten sparade jag igår också. 
Hoppas det är mumma för mina växter. 
Jag får väl hålla tummarna för att det blir lyckat så får ni se lite bilder sen.

Önskar dig en finfin lördag. En av tre lediga dagar varav den tredje har 16 grader värme att ge. 
Jag vet att jag tjatar om det, men det är ju så rackarns kul att få lite sommarfeeling;)))) Tjohooooo!!!
Kram på er

Inga kommentarer: