måndag 17 april 2017

Före och efter hos Hanna, del 2

Vi fortsätter i Hannas lägenhet i Stockholm....

Samtidigt som hon flyttade hände typ allt. Vi skulle flytta ur Smultrongården i Wadköping och alla mässorna var. Tack Gode Gud säger jag att kamrat Lena propsade på att Wadis skulle vara HELT TOMT och städat INNAN jag åkte till Hanna. En rackarns tur det för direkt efter skulle ju Lena och jag till Frankrike. Det hade inneburit nattarbete för mig annars. Jag packade bilen full dagen innan Formex, knappade in gps:n och drog. Hade planerat att vara uppe så det mesta skulle vara färdigt när Hanna slutade jobba. Men så blev det icke. Värsta snökaoset gjorde att det tog dryga 3 tim till huvudstaden. Jaja, inget att göra åt. Jag hann iaf packa in allt från bilen, ställa i ordning lite bord och fixa till blommor innan hon kom. Såååå lite som gör så mycket. 

Jag vet knappt nåt roligare än att fixa om hos folk. 
Jag säger folk för det är faktiskt liiiite roligare att göra det borta än hemma, haha! 
Alltså den lägenheten. Sååå himla fin i grunden men så rackarns trist att man fick lite halvångest.
När Hannas kompis, som äger lägenheten, bodde där var det varmt och mysigt. Förstås måste vi skapa det igen. Jag lovar er, det är inte lätt alls att packa en bil med grejer som skall ge mys till ett ställe man aldrig varit. Jag packade och packade, skulle ha med mig en kruka men varje cm i bilen var knökad så den gick bara inte in. Heeeelt dunderfull bil. Som ett skämt. 
Allt passade, hade inte en enda pryl med tillbaka hem. That´s cool;) 

Hon bor i ett område i Stockholm som är lite som på landet. Fem minuter att gå till vattnet med parker och underbar natur. 20 min tunnelbanan in till stan. 

Det tog några timmar sen var allt tipp topp. Bara lite småprylar som saknades. Då hade man velat sitta där och bara mysa, krypa upp i sängen och kolla film. Men jag skulle ju upp tidigt och möta Lars på Formex och Hanna skulle jobba och komma efter till mässan. Men en liten mysstund blev det allt. 

Jag skriver lite under bilderna vad sakerna kommer ifrån etc....
Och är du sugen på att få lite nytt och omgjort i hemmet, ring Evas fixeriservice;))



Matplatsen ligger vid köket, känns lite avskilt och bra. 
På väggen tavla från Fotografiska. Hoyan, blomman heter så på pallen, är fantastiskt bra. Växer sig lång och ger liv och värme till fönster utan gardiner. Ta lite bladglans emellanåt och spraya så ser dom härligt fräscha ut. 



Det sista jag gjorde rev jag av kattfötter, videkissar eller vad vi nu skall kalla det för... Hemtrevligt. 
Har inte i vatten, då står dom sig längre och "spricker" inte ut och växer. 
På bordet har jag tagit en liten vas och en av tulpanerna från buketten ihop med lite kvistar så det blir nåt som händer där också. 


Före bilden.


ÄLSKAR fönsterskydden vi säljer på Smultris!!!! Dels för att dom ger just det insynsskydd man är ute efter men absolut också för att dom är sååå dekorativa. Svarta, vita eller bruna. 
På bordet ljus med texten "Happy thoughts", bra quote att tänka på;)



Elefanten tänkte jag ha i vår trappa men den behövdes verkligen hos Hanna så ja, hur gör man då? Jo, man sätter den där istället.... Tog med flera olika ljusslingor, tänkte att kanske får vi användning för dom någonstans. Såna ger ju sånt liv och mys. Och jag åkte faktiskt inte hem tillbaka med en enda.
Den här är det massor av slingor på, säljer den i butiken och har sålt många till kunder som har lite mörka hörn osv.... Oftast har man för få ljuspunkter i ett rum. Här blev den heeelt klockren! 
En av slingorna satt jag bakom det svarta fönsterskydet, också det läckert.


Behöver väl knappast säga att garderoben till en klädintresserad ung dam inte riiiktigt räcker till. 
Gör dom någonsin det, förresten?? Klädhängaren inhandlade jag i Marocko när Lars och jag var där för ett år sen. (Huvva vad det var länge sen, måste tillbaka snart!!) Fanns på hotellet vi bodde på, El Fenn, och jag ville absolut ha El Fennkänslan med mig hem. Det får man ju om man köper nåt dom har. Så tänker jag allt som oftast;) Den här är i silver och vi har guld också. Har några stycken så det blir någon som får gå till försäljning också. Lite unikt och härligt sådär....;) 
Tavlan är också från Fotografiska. 





Flaska från Marocko och fjäder från nåt hörn på jorden Hanna besökt. 


I hörnet hänger blomampel från Madam Stoltz en rökelseask i trä som Hanna köpt i Nice.
Kul med små minnen i ett hem. Skapar känsla.


Sååå svårt med sängdelen i ettor. Jag tycker alltid det är tråkigt att ha sovplatsen ihop med rummet. Att ha sängen mitt uppe i matbordet är ingen vidare hit. Jag släpade med mig grenen från Mogetorpsskogen och som varit på gästspel i Wadköpingsbutiken under två år. Den och gardinerna som var vår provhytt har fått komma till Stockholm på obestämd tid. Jäklar i min lilla låda så bra det blev!!! Ett mysigt litet krypin. Drömfångaren är där och fixar lite härliga drömmar också. Hattarna hon har får verkligen inte plats någonstans så en hänger utanför på smyckeshållaren och den andra hängde jag upp här i sänghörnan. Så blev vi av med dom:)

Före....

Den översta tavlan hängde i lägenheten. Så fina färger så den bytte vi bara plats på. 




Hallen före.....


I denna bil finns grunden till ett mysigt hem. 
Det har man ju lite svårt att tro när man ser det såhär, eller hur....

Idag skall jag fortsätta hänga i äppelträden. Huvva vad högt det var. 
Mor och jag var ute igår. Hon klänger som en apa i deras hemma i Storvik.
Jag tycker inte man skall göra det när man är i det närmaste 80 bast, men det tycker visst hon. Nu är hon i och för sig en gammal gymnast. Att jag inte är det både syns och känns;))
Men grenarna sågar och knipsar jag av, trots att jag känner mig livrädd där uppe i det blå.

Vi väntar väl bara till minusgraderna ger sig av. 
Njut nu av sista påskdagen. Som inte alls blev som jag tänkt mig. Hade hoppats på rejäl vårkänning. 
Men, men det kommer. Vi har den känslan kvar att känna med andra ord;)
Lev väl. 
Kram 

Inga kommentarer: