fredag 30 juli 2010

Veckans Vara

3 st krukor med rosa ljus. Ord pris 241:- Nu 169:- för alla tre inkl ljus!



Sådär, då vet även ni som inte varit här vad Veckans Vara är...

Dom senaste dagarna har som jag sa tidigare varit mycket händelserika. Här händer alltid en massa saker, svårt att välja ut vad man ska skriva om. Jag har flera grejer som jag borde berätta men nu väljer jag detta som jag berättade i förrgår att jag valt att föra fram i ljuset.... egentligen gillar jag inte att föra vidare negativa saker men nu kan jag inte låta bli.

För några veckor sedan hörde Miljökontoret av sig till oss. Så i onsdags kommer det två jätte gulliga tjejer hit och besöker oss.

På begäran av en PRIVAT PERSON. Någon har ringt dom och undrat hur det kan vara ok att Smultrongården har fikabröd som står framme. Plus om Smultrongården har tillstånd för detta.

VART VILLE DU SOM RINGDE KOMMA MED DET???

Om du bara var nyfiken i största allmänhet har du kunnat leta reda på mig eller någon annan som arbetar så har vi förhoppningsvis kunnat ge dig svar på dina frågor.

Jag tror inte att det var av ett allmännintresse du ringde dit.

DU VILLE HELT ENKELT SABOTERA FÖR OSS, ELLER HUR???

För varför ringer man en statlig instans istället för att prata med person man undrar saker om?

I MIN VÄRLD DÄR SUNT FÖRNUFT SEGRAR ÄR DETTA

FULLSTÄNDIGT OFATTBART!!!!!

Du stackars lilla människa som ville sätta dit oss, varför??

Vill du inte att våra besökare ska kunna dricka kaffe och fika här?

Vill du att det bara ska finnas fik i stormarknader där allt är bakat i fabriker???

Är du avundjuk för att våra barn i nedstigande ålder haft sommarjobb på hemmaplan?

Stör vi dig på något sätt??

Gud männniska vad jag önskar att du tagit kontakt med mig!!!

Om du nu tänkt dig att sabotera måste du ju blivit rätt besviken.

Du kunde ju inte veta att jag redan vintern 2007 tog reda på allt som hade med caféservering att göra. Och att jag med jämna mellanrum ringt Miljökontoret som okejat det vi gjort.

Att jag i och med vår utbyggnad varit (och är) så nervös att göra fel så jag till slut blev sjuk. Inte vanligt sjuk utan väldigt sjuk. Miljökontoret ger numer inte råd till byggnader, utan man får själv läsa sig till allt.

Dom kommer dock när allt är färdigt ut och besiktar det man gjort.

Om det visar sig vara fel - får man riva. Detta är förödande i vår verksamhet. Utbygget i sig är en stor grej för oss och skulle vi därefter behöva riva det vi gjort, vore HELT förödande.

Förmodligen räknade du inte med att jag blev jätte glad när dom kom och kunde rådgöra med dom om bygget.

Förmodligen räknade du heller inte med att jag har en lättare form av bacillskräck (tar ogärna folk i hand, tar ALDRIG i ett dörrhandtag på toaletter osv...) vilket gör att jag redan hade det "tänk" som Miljökontoret förväntat sig.

Eller kanske, din gnällputt till liten ynklig människa, kanske är du bara avundsjuk för att min bästa Adam är GRYM att baka??


Den här bilden tog jag i början av sommaren. Jag lovade Adam att aldrig sätta den på bloggen. Men just nu tycker jag den passar så bra och han bakar ju så mycket smask;)

Hur som helst måste det kännas bistert att du misslyckats i ditt syfte.

Har du ytterligare frågor gå då gärna inte till statliga instanser först - gå en kurs i självförtroende och fråga den du undrar något om - öga mot öga.

Ett litet tips som kan vara bra genom hela livet - ynkligt att vara anonym.

Nu kan ju ni som läser det här tro att det möjligtvis kanske är någon sur granne som retar sig som anmält oss. Men icke, måste tyvärr även där meddela att vi är sams med alla grannar och att dom däremot kommer hit och är grymt trevliga och positiva.

Ledsen att behöva delge alla er, mina UNDERBARA HÄRLIGA ENERGIGIVANDE BESÖKARE OCH LÄSARE det här.

Men jag kunde bara inte låta bli. Jag blir så grymt ledsen när man gång efter annan blir varse små människor vars största (och enda?) nöje är att förstöra för andra.

Men det kanske är det som är meningen, då uppskattar man alla UNDERBARA HÄRLIGA MÄNNISKOR som hela tider kommer och besöker oss.

FATTAR NI HUR GRYMT MYCKET NI BETYDER FÖR MIG!!!?

Jag hoppas ni förstår det. Ni är bara BÄST!

MILJONERTRILJONERS KRAMAR TILL ER ALLA

Eva

28 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Varmaste kramen till dig (trots bacillskräcken) ;)
Trist att det alltid finns människor som är trångsynta och inskränkta.. hoppas du slipper mer sånt i framtiden..

Ha det gott och njut av ert fina smaskiga fika!
Marie

Helen sa...

Att det alltid ska finnas illvilliga människor som ska lägga sig i. Jag fattar inte att de överhuvudtaget orkar bry sig. Det måste bottna i någon form av avund. Varför kan de inte glädjas åt det smaskiga fikat och vara tacksamma att det finns duktigt folk, som ni, som har drivkraften och viljan att göra detta för oss kunder. Usch, vad det är tråkigt att ni ska bli utsatta för sånt här.

Så fortsätt nu i samma goda anda, och bry er inte om de missunnsamma människorna.

Kram!

Anonym sa...

Bra skrivet,Fortsatt att baka ni.
Trevlig helg
Lisette

Åsa sa...

Jätte bra gjort. Det kommer alltid finnas folk som är avundsjuka istället för att glädjas med dom det går bra för som sliter som djur för att förverkliga sina drömmar. Jag tycker ni är jätte duktiga och ser fram emot er webbbutik. Och när jag har vägarna förbi Örebro måste jag bara besöka er, och då kommer jag gärna vilja ta en kopp kaffe med en god kaka till. kram och var stolt över dig och dina barn.

Anonym sa...

Är man rädd för bakterier kan man ju stå över fikat. Fortsätt att baka.

Anonym sa...

Jag säger som jag sagt tidigare. Smultrongården är beroendeframkallande. Både miljön o fikat. Mums.
Godare fikabröd får man verkligen leta efter.
Puss o kram från mig till er/ Noracilla.

annika sa...

Men vilken krake! Det finns ju alla sorters människor...både på gott och ont. Avundsjuka är inte klädsamt! Minns du att någon var avundsjuk på C då hon var hos dig?
Kram på er
Adam ser grym ut med brödfatet
annika

Lillemor sa...

Men Herregud vad löjliga en del människor är. Vissa tycks inte ha så mycket att fundera över. Suck.
Jag och min dotter kommer på torsdag vi ska FIKA och handla. Blir jättekul. Hälsar på dig då.
Kram Lillemor

MIa sa...

Hej Eva!!
Vilket trams folk ska hålla på med och dom är nog rebt av bara avundsjuka och kan inte unna någon annan lite glädje som det faktisk är att besöka Smultrongården och att kunna fika hos er av era goda bakverk, Fy skäms elaka människor !!

Anonym sa...

Många kramar till dig o din familj. Avundsjuka människor är ju för trist.Har besökt Smultrongården ett par gånger och det har varit supertrevligt och kanongott fika.

mirka sa...

Ojsan hoppsan! Vilket pucko som varit framme tydligen, man kan ju som du säger undra vad syftet med detta var. Tänk vad onödigt att folk ska leka "småpoliser" om sådana här saker när det finns värre saker att bekymra sig om.

Det osar avundsjuka på lång väg måste jag säga!

ha en bra helg!

Britt sa...

Jag tror det är avundsjuka som ligger bakom det hela det brukar det vara. Tycker det är jätte kul att du lyckats få snurr på det hela mitt ute på vischan//Britt

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Hej på dig!
Tänk att det kan finnas så trångsynta
människor!!!
Sånna här händelser utspelar sig tyvärr väldigt ofta i vårat avlånga land tror jag!Det finns alltid nån i ens omgivning som retar sig på att det går bra för en...
Jag tror dess bättre att det straffar sig för den som ställer till med otrevligheter på ett eller annat sätt!!!
Lycka till med din fina butik och ditt trevliga kafe,som jag kan tänka mig att även den här personen har besökt...
Kram Marlene

Anonym sa...

Jag gillar din blogg och jag förstår din ilska, men när du skriver om sånt eller när folk stjäl och riktar dig direkt till dem som hämnd i en blogg- känns sådär, lågt på på nåt vis!

Signes Vind sa...

Bra inlägg - bra att du rensar luften! Så tröttsamt med människor som bara vill förstöra. Du o din familj har så mycket energi och gör så mycket som gläder så många - tänk på allt positivt du får tillbaka och lämna det negativa.
Supersmaskigt fika var det när jag var hos dig sist - precis så ska det vara tycker jag. Den som inte gillar det kan ju åka någon annanstans och äta plastförpackade Delicatovaror.
Ser fram emot din webshop - mannen gillade tröjorna :-) och många av mina OM-favoriter ligger i shopen.
Må gott kramar fr Lotta på Signes vind

Lise-Lotte sa...

Hej Eva

Det är så tråkigt att höra att det finns människor som orkar och har tid att bara vilja förstöra. Jag är jätte glad att du har smultrongården och det goda fikat. Det är så gott att få ta en fika ute hos dig. Hälsa din son att det är ljuvligt gott det han och ni bakar
kram

Efwa sa...

Fy vad tråkigt! Förstår inte varför en del människor är på det viset.
I mina svenska hemtrakter har ett mysigt ställe som heter Lustfyllt drabbats av något liknande, men där verkar det vara några "grannar" som anmält dem. Tyvärr får de ha stängt tills det löst sig.
Kramar!!

Unknown sa...

Åh sånt är så tråkigt o onödigt! Som fd politiker har jag fått många samtal om folk som är irriterade på än det ena o än det andra. o frågar man om de snackat med vederbörande så har 9 av 10 inte det. Jag har alltid bett dem återkomma när de snackat med den det gäller. De brukar inte höra av sig igen... Så tråkigt sånt o det tar så mycket energi.

Kram

Else´s Bod sa...

Haha, I bland undrar man ju!! Mitt andra företag anmäldes för en "förfulad" skylt!!! Tro det eller ej! Folk störs sig på allt möjligt, men har oftast med avund att göra!
Trevlig helg!
Ps. Tackade aldrig för rabatten vi fick på bloggträffen! TACK.
Kram Lisa.

HOUSE of ADELA sa...

När folk skriver/ringer/gör saker anonymt handlar det ALLTID om avundsjuka! Har själv varit utsatt för det med och man blir bara såååå trött...det bästa man kan göra HUR arg man än är, är att ignorera dom tycker jag! Är säker på att ert ställle är SUPERMYSIGT, RENT OCH FINT=)

Många kramar!
Adela

Anonym sa...

Tycker att din butik och ditt så kallade cafe är bra.Men det känns helt ärligt som att det är väldigt mycket negativt här inne just nu.Jag vet andra butiker(som har bloggar) som får ta mycket skit också,men det är inget dom skriver om.Du skriver att du inte tycker om att lägga ut neg.inlägg,men gör inte det då.MVH Stamkunden

Linda Larsen sa...

Det är bara att strunta i det och gå vidare.Det är ju sådana här reaktioner avundsjuka människor vill ha,och i det här fallet verkar det som att dom lyckas.Den som skrev en kommentar tidigare har till viss del rätt,att det blir lätt negativ stämning här inne.Tråkigt!
Ha det bra ialla fall.
Linda

SoCal Helene sa...

Håll huvudet högt och gå vidare, låt inte det negativa dra ner dig!! Har tyvärr inte haft en chance att besöka er, bor på andra sidan plurret men skulle inte tveka en sekund att fika hos er.....Nåt som jag reagera över är att ni kan bygga men inte får riktlinjer innan, så himla knasigt!! Här är det annorlunda, man måste få sina planer godkända innan man börjar bygga överhuvudtaget och så blir det inspektioner under tiden, på så vis blir allt rätt och godkänt på alla vis.
Peace & Luv, Helene

Anonym sa...

Det skulle inte vara den bästa reklamen om det visar sig att vi som fikar blir dåliga.....just därför har du ju tagit reda på hur du ska gå tillväga.
Ser något osmakligt ut så låter man väl helt enkelt bli att äta av det!
Tyvärr kommer det alltid att finnas människor som har som mission att bry sig om vad alla andra gör. De har nog inte så innehållsrika o roliga liv tyvärr.
Jag med vänner kommer på onsdag el torsdag för både fika och shopping. Ser fram emot det!

Ett Vitare Hem sa...

Avundsjuka människor finns det överallt så tråkigt men jag brukar tänka att det är mest synd om dem själva....
Ha en finfin eftermiddag!
Kramis/LenaS

Anonym sa...

Gillar din butik och din blogg,men reagerade lite på detta inslag.
Du måste ha enormt mkt överskottsenergi som kan lägga så mkt text och tid på nonsens.Har du inte tänkt på att det kanske är du,i slutändan,som skrämmer bort kunderna?
Du måste ju ha ngn aning om vem som anmält dig!?(Såå många ovänner har du väl inte)
Missnöjd kund?Granne som du TROR du är sams med? Avundsjuk konkurrent???

Anonym sa...

Ja, det kan säkert finnas någon som själv haft trubbel med liknande saker men så borde det enklaste ha varit att gå fram till er och fråga hur det ligger till, så hade åtminstoen jag gjort om jag funderat på detta;) Lycka till och hoppas allt går super med utbyggnad mm !! Vi kommer och fikar hos er framöver! Det är toppen att du lägger ut detta i din blogg för det finns säkert fler som funderat på detta! Lycka till!

Anonym sa...

Kan ej förstå varför du reagerar så,om allt sköts rätt så har du ju inget att dölja och varför då bli så fruktansvärd ilsk. Det är väl bra att det finns folk som kollar att verksamheter följer lagar och förordningar hur skulle det annars se ut??