söndag 29 december 2013




NYÅRSDESSERT


Ni vet ju att familjen Eriksson har en tiramisuklubb.
Då passar det ju bra att göra en tira till nyår. 
Kanske inte blir till kvällen - möjligtvis på dagen då vi skall ha picknick i skogen. 
Eller kanske redan i morgonkväll då våra övernattningsgäster anländer. 
Det spörs.

Receptet fick jag ifrån Adam & Le Centre. 
Rackarns gott när mellanlagret är krossade kanelkex. Yummi!
Dock hade jag kunnat låta bli att doppa mina lady fingers så länge. 
Blev lite väl blött. Men amaretto/kaffeblandningen var ju så himla god;)

Här är julen i princip putsväck. 
Men alla belysningar får minsann stanna tills det börjar ljusna ute och det dröjer ju ett tag.

Vet ni vad - nåt jag HATAR absolut HATAR av hela mitt hjärta är när man gör saker i kommersiellt syfte trots att det skadar. 

Det finns så otroligt många såna exempel på det i vår värld. 
Jag passar mig ju alltid för att bli påstridig, vilket kan ses som politisk. Men det är inte meningen - jag vill hålla på ett parti som ännu inte finns….. 
Men nu kan jag inte hålla tyst. 
Hur är det bara möjligt att vi 2013 när vi sägs skall vara så upplysta och smarta inte bara sätter 

STOPP??

HUR smarta är vi egentligen!???
Det undrar jag verkligen!

HUR kan vi tillåta att det 2013 finns cigarettreklam i världen??
Finns det något som är så självdestruktivt och förstörande som cigaretter???
OCH lättillgängligt.
Precis vem som helst kan hur lätt som helst få tag i och använda dessa beroendeframkallande gräsliga saker. 

Blondinbella hade ett inlägg ang graviditet och rökning. 

Om man förstör en annan människa så otroligt mycket om man röker själv under graviditeten, kan ni då tänka er hur mycket man förstör sin egen kropp????????

Dom här VIDRIGA bilderna låter jag tala för sig själva.
Den vänstra lungan är givetvis från en ickerökare.



Det är så makalöst mycket pengar cigarettindustrin handlar om så skulle den helt upphöra måste vi alla göra uppror. Varför gör vi inte det?
Just nu, 2013, är det "MODERNT" bland ungdomar att röka igen. 
Speciellt flickor. 
HALLÅÅÅÅÅÅ stanna upp - fundera - vi borde verkligen göra något åt det. 

Det gör mig så fruktansvärt illa att människor runt omkring oss fortsätter denna livsfarliga sysselsättning trots att dom allra flesta borde veta att det är just det; EN LIVSFARLIG SYSSELSÄTTNING.

Kan vi göra nåt åt det?
Iså fall är jag på direkt. Jag tycker verkligen det är hur vidrigt och hemskt som helst. 
OCH synd om alla som blivit fast i klorna på penninggalna människor som gör allt för att tjäna ännu mer. Cigaretter är verkligen en LOSE - LOSE situation för alla utom tillverkarna. 

Tänk om alla rökrelaterade sjukdomar försvann och resurserna skulle läggas på cancer och hjärtsjukdomar istället. Undra just hur mycket snabbare fullständiga botemedel till dessa skulle komma då…..

Nej hörrni, ibland skäms jag över att jag inte gör något själv för att förändra. 

Snälla ni, jag klankar INTE ner på er som röker. 
Jag klankar ner på CIGARETTINDUSTRIN. Fanns inte den - då skulle inte du röka. 
Jag tycker dock att det är sorgligt att det finns så många som fastnar i rökningen. 
Det bara matar denna galna industri mer och mer och mer.

Nån som har nåt tips på vad vi kan göra - hör av er - jag HJÄLPER GÄRNA TILL :)

Här följer rätt läskig läsning.
Ger er en söndagskram så länge…..


Jag får ej in länken här men den är från 27 juni hos Blondinbella kolla och läs själva. 





Det har varit mycket diskussioner i bloggvärlden om graviditet och rökning efter att Dessie berättade att hon var gravid i 12:e veckan och fortfarande rökte. Jag vet att hon försöker sluta, men jag ser otroligt många andra som kommenterar i hennes kommentarsfält att dom är gravida och röker ändå och att ”jag rökte under hela graviditeten med mitt första barn och det hände ingenting”. Dessa uttalanden får mig att koka inombords. Jag har alltid varit hatisk mot rökning. Cigaretter är fruktansvärt även när man inte är gravid. Det är så fruktansvärt korkat och respektlöst mot sin omgivning. Varje cigarett man röker förkortar ens liv med tio minuter. Även passiv rökning ger risker. Risken för drabbas av lungcancer ökar för den som inte röker men som bor med en rökare, med 30 %.

Jag älskar vin och champagne men när jag fick reda på att jag var gravid så var det bara att sluta. Det är inte ens svårt eller tråkigt. Att gå in i en kommande mammaroll gör att suget försvinner. Bebisen går först. Jag vet att rökning är ett beroende, men vet man att man inte kan sluta den dagen då stickan visar ett plus då tycker jag att man ska fundera på om man ska skaffa barn. Det är så oerhört själviskt och elakt att utsätta din ofödda bebis för nikotin och tobak. Det är precis samma sak som om du några gånger per dag skulle sitta och andas in rök i din bebis mun. Bara för att det är ett foster och ligger i din kropp förändrar inte situationen. Det är precis samma sak. Det är ditt barn.

Jag förstår verkligen inte hur man kan ta upp och tända en cigarett och föra den till munnen trots att man vet att man har ett liv inom sig som växer. Det gör mig så arg. Och argument jag läst på nätet, såsom att ”Det är farligare för bebisen att sluta tvärt, det är bättre att trappa ner”, eller att ”3-4 cigg om dagen spelar ingen roll fram till halva graviditeten” eller ”att stressen och ångesten när man slutar är farligare för bebisen än cigaretten” Allt är bara bullshit. Om man inte kan sluta med en last, om ett beroende är viktigare än sitt egna barn, då ska man inte ha barn enligt mig.

Klicka på länken för att titta på en video som handlar just om detta, den är otäck men visar riskerna med att röka:http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vxYKXPlf_gw

Endast ett fåtal av de kommentarer som skrivits, den första där är rätt läskig…..





1 kommentar:

www.balansilivet.blogg.se sa...

Ja det är är något jag har funderat på många gånger genom åren. Jag har själv rökt i många år men slutat nu. Det som förvånar mig är att alkohol har vi restritioner mot, men cigaretter säljs i varje gathörn, varje kiosk, affär och liten butik. Det finns verkligen överallt och lätt att få tag på. Varför gör vi inte mer för att göra rökning mer svårtillgängligt? Varför tillåter vi cigarettreklam? Varför? Tobaksindustrin är en megaindustri som tjänar enorma pengar på att massor av människor runt om i världen förstör sin hälsa och sin kropp. Vi borde göra mer för att försvåra för dom!!