måndag 14 november 2016











God morgon,

Jag vet att jag bara för två dagar sedan sa att bondkakor var min allra bästa hårda kaka.
Och det har jag nog alltid trott.
Men nu får den svårt att vara i topp efter gårdagens bak. 
Lakrits är bland det allra bästa jag vet och i fjol var ju Katarina här och bakade vid jul.
Hon hade gjort kolasnitt med lakritssmak.
Jag frågade henne igår efter recept men det fanns inget. 
Bara vanliga snittar som hon hade tillsatt turkisk peppar i. 

Ooops tänkte jag, då får vi improvisera lite..... 
Hittade ett recept och gjorde om det lite. 
Hade turkisk peppar både i och strödde på lite innan gräddning också. 
Alltså det var så MAGISKT gott!!!!!
Jag har ett riktigt starkt lakritspulver som jag inhandlat hos en bakgrossist.
Tror det är ett kilo och det räcker ju bara hur länge som helst.

Jag sparade en del av degen. Blev orolig att det inte skulle bli helt bra med mitt lite påhittade recept. 
Så jag sparade en del med ursprungssmaken.
Självklart kommer jag att tillsätta lakrits även i denna del. 
Jag tar och gör klart dom kakorna på onsdag eller torsdag. 
Då doftar det nybakt när våra besökare kommer. 
Finns det nåt hemtrevligare än nybakt?
Det tycker jag det skall dofta i en julig Smultrongård:)

Nu skall jag in till butiken och plantera en massa hyacinter i kruka.
Fick påfyllning i torsdags. Faktum är att vi har sålt dom krukor jag planterat till juldagarna redan, haha! Hur kan det gå till när vi inte har öppet mån tro;) Jo, det är lite kompisar som varit här och då har dom velat gå ut och titta och vips försvann dom. 
Men det gör inget, jag har både blommorna, krukorna och mossa kvar.
Lätt som en plätt. 

Jag lovar på heders att återkomma med lakritssnittreceptet under dagen. 
För det är ett måste om du är lakritsälskare att prova det.
Ha nu en bra start på veckan, och för er som har utflyktslust så ses vi ju snart.
Skall bli sååå skoj!
Kram



1 kommentar:

Annika sa...

Du är så flitig. Blir sugen att baka och speciellt detta recept med lakrits. Jag fullständigt älskar det. Tack på förhand då :-)