torsdag 29 december 2016











 Mexikansk Afton

Som jag berättade förra veckan så träffades vi ju kvällen innan julaftonen och åt. 
I år blev det mexikanskt. Alltså såååå himla gott!!!!

Sista veckan innan jul har vi som tradition att äta lunch eller kvällsmat på stan hela familjen. 
Pga jobb och skola gick det inte förrens på fredagen i år. Alltså dan före dopparedan.
Så då fick det bli först lunch ihop och sen på kvällen sågs vi igen för sleepover. 
Det blev lite snärjigt där mellan lunchen (som f ö intogs på Brödernas i Saluhallen) och middagen. Men vi delade upp oss i två bilar och Adam, Hanna och jag åkte hem och arrade. Lars, Stina och Anton (Stinas pojkvän) kom senare och Fabian var överhuvudtaget inte med. Hans arbete på Ica Maxis deli kallade till mycket sen kväll. 
Mormor och morfar skulle också ha kommit men morfar är nyopererad i knät och hade så ont att dom skulle vänta till dagen efter. (Vilket heller inte blev pga andra omständigheter). 

Ni anar inte hur gott det var!! Personligen älskar jag mexmat. 
En svensk kille i Los Angeles lagade det till mig första gången 1983 och jag hade typ aldrig ätit nåt godare. Det var liksom inte tacoköret vi svenskar har på fredagsmyset utan bönor, lök och chili, tortillas och ost i blandningar som inte vi gör. Flera år efter köpte jag grön chili och stekte ihop med lök och stark sås och hade till tacos när vi åt det, men när barnen kom var det för starkt för dom så det har legat i dvala en sisådär trettio år. 
Men nu har Adam gjort lite rätter från sin bok av Jonas Cramby som varit så goda plus att Hanna träffade sina polare från Frankrike för några veckor sen och då hade dom mexikanskt tema så därför blev vi inspirerade. 

Köttet marineras, steks och kokas flera timmar. Lite meck är det allt men värt varenda minut. Vi hade cornbitar som vi veggisar gjorde på samma vis med men för mig som inte behöver nåt köttsubstitut har vi lika gärna kunnat strunta i dom. Men inte resten.... 
Majskolvarna till exempel, dom är verkligen to die for. Jag tog två.....
Dom är kokta sen penslade med majjo som är överströdd med riven fetaost, citron och nåt grönt. 
Jag lovar att ni skall få recept. Verkligen värt att prova.
Vi hade Corona och passande musik (läckra salsatoner) till så vi kände oss nog som att vi satt på nån söderhavsö och käkade. Det var inte direkt som nån uppesittarkväll där man väntar på tomten. 
För mig är det helt lugnt med det och barnen är kanske inte så förväntansfulla numer heller;) 

Efteråt hittade vi en ny serie och började kolla. 
The Crown  Fantastiskt bra! Jag som är helt galen i inredning, arkitektur och kostymfilmer fick liksom full pott. Hade allt jag söker. Att det är en dokumentär helt tagen ur det engelska hovet och man får sig en historielektion på köpet, gör ju inte saken sämre. Drottningen som det hela handlar om, lever ju än idag. Vilket ju även prins Charles gör, och hans öde känner väl dom flesta till.... I serien är han ännu en liten pojke som springer omkring, ovetandes vad livet har i beredskap till honom. Tips till dig som gillar serier alltså. Dessvärre är den bara i 10 avsnitt. Det här är första säsongen men man kan ju hoppas att det blir fler. Det är Netflix mest påkostade serie hittills men även en av de absolut mest populära. Kom nu i november så den har ju inte gått värst länge. 
Grymt bra, helt enkelt. Så bra så vi kollade även efter midnattsmässan på julaftonen. 
Men finns det nåt mysigare än att kolla tv sent på nätterna? Ja alltså, det heter kanske inte tv när man ser serier, men ni fattar ju... Vi kollar inte ens tv längre utan har införskaffat projektor. Hur som helst kul är det i alla fall:)


Året lider mot sitt slut. 
Inte det bästa året rent historiskt sett. Många konstigheter som hänt, beslut som tagits och fått konsekvenser. 

Min alldeles älskade och kära Smultrongård har fått gå i dvala och följderna på det vet jag ingenting om, vilket inte känns helt upplyftande.

En viss mycket underlig (iaf enligt mig och många andra) Mr Trump vann valet och skall leda det land som övriga världen lyssnar på och ser upp till. Det sa i alla fall för mig lite hur världsläget är just nu, Kalle Anka och Ankeborg. Inte respektingivande och tryggt direkt. Men, men jag hoppas verkligen att det inte blir så hemskt man skulle kunna tro. 

Sen har vi ju varit på tre begravningar i samma kyrka i år också. 
Helt bedrövligt, vidrigt, katastrofartat hemskt. Fy, usch och blä!

När brorsan för första gången skulle komma med mamma och mig till Vence blir det riktigt krisläge för deras dotter och han kan inte komma.

Många stora popstjärnor och andra kändisar har dött. Nej fy fasiken det här var inget bra år:(
Jag skulle kunna rada upp fler tråkigheter men tycker det här räcker. 

2017 

Du är såååå välkommen! 
Nu gör vi en hejdundrandes fest och kastar 2016 till handlingar och med öppna, kärleksfulla armar hälsar vi det nya året så otroligt välkommet.

Må det bli ett riktigt fint och härligt år 💖
Önskar det av hela mitt hjärta.

Nu måste jag snabbt hoppa in i duschen. Låtsas att förkylning, hosta och halsont är veck och sticka på stan. Vi har ju ett nytt amazing år att fira in;)

Ha en fin dag hörrni, kolla inte på allt det grå ute, sätt på en bra låt och uppfylls av ljus och värme.
Kram på er.

Inga kommentarer: