fredag 20 januari 2017



HUR gott ser det här ut....

Är det nåt jag är svag för så är det bullar. 
Doften. Och utseendet. Dom här tycker jag var magiskt vackra.
Men jag är skeptisk till att dom blir såna bara av att skära den i 2 cm långa bitar. 
Låter lite konstigt. Måste verkligen prova det. Tycker dom ser för stora ut för att ha vara så pass tunna. Men, men det kan vara helt fel av mig. Jag tänker helt enkelt prova. 
Kanske blir det på söndag när vi får besök:) 

Nu är jag på väg till kamrat Lena. Blev ju mycket med mitt Wadköping i måndags och bara en stund hos henne. Så nu är det ärmuppkavling och ta tag i nåt halvt mission impossible projekt. 
Tror att det blir ett ställe under trappan i källaren där det staplats glasburkar högt och lågt i decennier utan att någon rensat upp. Det skall verkligen bli kul att ta tag i. 

Rackarns vad halt det var igår när jag sprang. Men jag lovar, sååå mycket vår i luften. 7 grader varmt och vägarna höll på att tina upp. Hängde ut tvätten så den hann inte torka, hänger kvar så den tas in i dag. Älskar den doften. 

Nu sticker jag, men återkommer kanske en gång till idag.
Njut av fredagen.
Stor kram


Mandelmanns kardemummabullar
100 g smör5 dl mjölk1 paket jäst (50 g)1 1/2 dl strösocker1 msk grovstött kardemumma1/2 tsk saltca 13 dl vetemjölKardemummafyllning:200 g smör1 dl strösocker1 msk vaniljsocker1 dl grahamsmjöl1 msk stött kardemumma2 msk kokande vatten1. Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till finger­värme, ca 36 grader. Häll degvätskan i en degblandare. Smula ner och rör ut jästen. Tillsätt socker, kardemumma, salt och nästan allt vetemjöl (spara lite till utbakningen). Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.2. Vispa ihop smör, socker, vaniljsocker, grahamsmjöl och kardemumma. Droppa i det kokande vattnet tills fyllningen blir fluffigt vit.3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Kavla ut den till en så tunn platta du kan. Bred på fyllningen. Rulla ihop degen mot dig och skär den i 2 cm långa bitar.4. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Grädda bullarna mitt i ugnen i 8–10 minuter.

Inga kommentarer: