onsdag 11 januari 2017





Kommer ni ihåg dom megagoda semlorna?? 

Sa faktiskt igår att jag skulle vilja öppna upp bara för att kunna ha semlor.
Våra småttingar var så sjuuuukt goda. Lätt godaste bullarna jag nånsin smakat. 
Och killen på bageriet gjorde dom minimini bara till oss. Sååå snällt. 

OM vi (eller vågar jag skriva NÄR) öppnar upp till mors dag kan man ha semlor då??
Jag tror det. Jag tror man gör lite som man vill faktiskt.

Men ett recept jag definitivt tänker prova är det här: 


WIENERSEMLOR

  • 6 smördegsplattor
  • 1/2 dl mandelmassa
  • 1 1/2 dl vispgrädde
  • florsocker
Tina smördegsplattorna och lägg dem på varandra i två högar med tre plattor i varje. Pensla lite vatten mellan plattorna så kladdar de ihop sig fint. Kavla inte ut dem eller platta till dem. Stansa ut en stor rund bit av varje smördegshög med hjälp av en stans eller ett stort glas (bitarna som blir över kan man platta till och göra smördegschips av, men mer om det en annan dag). Grädda på plåt med bakplåtspapper på 175°C i 10 minuter och låt sedan svalna på galler. Skär av toppen med en vass brödkniv och fyll semlorna med mandelmassa, uppblandat med en matsked grädde. Spritsa över vispad grädde och lägg på locket. Pudra över florsocker.
OBS! Det är inte säkert att det som kallas smördeg innehåller smör. Vill man undvika palmolja och få till riktig smörsmak på sina semlor är det värt att ta en extra titt i innehållsförteckningen. Jag har hittat riktig smördeg på Hemköp och Picard, och det finns säkert på fler ställen!
Jag har tagit receptet rakt av från Söta Saker, tycker det lät heeelt suveränt.
HÄR ser du en gång vi hade semlor och en massa annat gott:)

Ciao!

Inga kommentarer: